Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

۱۴۰۰ مرکز جهاد کشاورزی در کشور زیرپوشش طرح نظام نوین ترویج قرار دارد

علی اکبر مویدی در بازدید از روند اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه طرح نظام نوین ترویج کشاورزی از سه سال پیش در سراسر کشور اجرایی شده‌، قرار است در قالب این طرح یافته‌های تحقیقاتی و برنامه‌ها با سرعت بیشتری در اختیار بهره‌برداران ّکشاورزی کشور که چهار میلیون نفر هستند قرار گیرد.

۱۴۰۰ مرکز جهاد کشاورزی در کشور زیرپوشش طرح نظام نوین ترویج قرار دارد
به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، وی با اشاره به اینکه یافته‌های تحقیقاتی پژوهشی در بخش کشاورزی زیاد است لیکن انتقال این یافته‌ها به بهره‌برداران بخش کشاورزی با مشکل مواجه بود که طرح نظام نوین ترویج با این هدف در یکهزار و ۴۰۰ مرکز جهادکشاورزی به اجرا درآمده‌است. که خوشبختانه از این آمار تعداد65 مرکز جهاد کشاورزی در آذربایجان‌غربی در حال ارائه خدمات به تولیدکنندگان می باشد.
مویدی بیان کرد: این مراکز به امکانات مورد نیاز از جمله تأسیسات ساختمانی و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری مجهز شده و علاوه بر این  حدود هفت هزار و ۷۰۰  نفر از کارشناسان کشاورزی طبق برنامه ریزی پس از ۲ ماه آموزش در مراکز جهاد کشاورزی به عنوان بازوان اجرایی به فعالیت می‌پردازند.
وی همچنین با بیان اینکه مراکز جهاد کشاورزی به پهنه تقسیم‌بندی شده‌اند، گفت: به تعداد کارشناسان کشاورزی در کشور هفت هزار و ۷۰۰ پهنه وجود دارد که مسئولیت هر کدام از پهنه ها به عهده یک کارشناس گذاشته شده و این موجب شده نظام مدیریت دانش راه‌اندازی شود و حتی محققان مراکز تحقیقاتی نیز در این طرح مشارکت دارند. هر مرکز یک نفر محقق معین دارد که وظیفه دارد به طرح‌ها سرکشی کرده و اطلاعات لازم را جمع‌آوری کند.
مویدی با بیان اینکه امسال گام دوم نظام ترویج اجرایی می‌شود، اظهار کرد: در گام دوم که شامل پشتیبانی عملیاتی و نرم افزاری از طرح است؛ به همراه مدیران ارشد حوزه آموزش و ترویج کشور با حضور در استان آذربایجان‌غربی به نوعی به پایش برنامه‌های آموزش و ترویج در این استان پرداخته و کلید اجرایی گام دوم طرح نظام نوین ترویج نیز از این استان زده شد. 
معاون سازمان تحقیقات و رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشورگفت: این مهم منشا کارهای خوبی در آذربایجان‌غربی و کشور خواهد شد و در این استان نیز اقدامات خوبی انجام شده و در مراکز جهاد کشاورزی تحولات اساسی صورت گرفته و کارشناسان این مراکز از نظر علمی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.
مویدی اضافه کرد: همچنین در راستای احیای دریاچه ارومیه طرح‌های آموزشی و ترویجی مناسبی به اجرا در آمده و در بازدید از مزارع و باغ‌های این شهرستان شاهد اجرای این طرح‌ها بودیم که به ذخیره ‌سازی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد آب در حوزه دریاچه ارومیه منجر شده است.
وی اذعان کرد: به یقین در کنار هم بودن تحقیقات، آموزش و ترویج و حوزه های اجرایی در کنار بخش خصوصی می‌تواند تحول بسیار بزرگی در افزایش تولید محصولات کشاورزی ایجاد کند. 
مویدی بیان کرد: به واسطه چنین اقداماتی کشاورز می‌تواند با درآمدزایی بیشتر به کشور در بخش کشاورزی کمک کند و رونق بخش کشاورزی در واقع یک اقدام ضدتحریمی قلمداد می شود و تنها بخشی که بهتر می‌تواند در برابر تحریم‌های ظالمانه ایستادگی کند، همین بخش کشاورزی است‌.
وی افزود: نیاز است که کشاورزی در کشور روز به روز تقویت و ارتقا یابد و بهره‌برداران کشاورزی که همان قهرمانان تولید محسوب می‌شوند بتوانند سفره مردم ایران را پر نگه‌دارند و آن چیزی است که دشمنان نمی‌خواهند.
گفتنی است؛ مویدی معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات کشاورزی کشور، در بازدید از صنایع دستی و تولیدات زنان روستایی گل سلیمان آباد در خصوص برپایی نمایشگاه تولیدات زنان روستایی این شهرستان در مرکز کشور اعلام آمادگی کرد و جهت بازاریابی مناسب محصولات تولیدی، راه اندازی سایت اینترنتی معرفی تولیدات زنان این شهرستان را پیشنهاد داد.
معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات کشاورزی کشور به همراه مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی به منظور بازدید از روند اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، کسب و کار و اشتغال زنان روستایی، فعالیت‌های اعضای صندوق اعتبارات خُرد زنان روستایی و مرکز جهادکشاورزی باروق به میاندوآب سفر کرده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید