Iranian Agriculture News Agency

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پیش بینی کرد:

برداشت بیش از یک میلیون تن سیب از باغات آذربایجان غربی

رسول جلیلی گفت: سطح زیر کشت باغات سیب استان 60 هزار و51 هکتاراست که سطح زیر کشت باغات سیب بارور در سال جاری 54 هزار و 651 هکتار و سیب غیر بارور 5 هزار و 401 هکتار است.

برداشت بیش از یک میلیون تن سیب از باغات آذربایجان غربی
به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، جلیلی با بیان اینکه آذربایجان غربی در تولید سیب مقام اول را دارد ، اظهار کرد:  یک سوم کل سیب تولیدی در کشور در آذربایجان غربی تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه سیب در همه شهرستانهای آذربایجان غربی کم و بیش کشت می شود اظهار کرد: بیشترین تولید سیب در شهرستانهای ارومیه، اشنویه ،مهاباد، نقده و میاندوآب انجام می شود.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص واحدهای تولید کننده کنسانتره در استان گفت: 19 واحد تولید کنسانتره با ظرفیت 11 هزار و 570 تن و با جذب 580 هزار تن موادخام که بیش از 65 درصد آن سیب است فعالیت دارند.

وی ادامه داد: ظرفیت کارخانجات در جذب سیب صنعتی در استان مابین  377 تا 420 هزار تن است.

جلیلی با اشاره به صادرات سیب تولیدی در استان به کشورهای خارجی اظهار کرد: سالانه  در حدود 700  هزارتن از محصول به صورت تازه خوری مصرف و یا در سردخانه های استان ذخیره سازی می شود که برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می شود.

وی با اشاره به ارقام تولیدی سیب در استان  تصریح کرد: بیش از 50 درصد ارقام سیب درختی از نوع رد و ۴۵ درصد گلدن دلشیز بوده و مابقی سایر ارقام خارجی از جمله گرانسمیت، گالا،رداسپور، استار  کینگ، فوجی و ارقام بومی سیب تابستانه است.

جلیلی خاطر نشان کرد: جهت حل مشکل دپوی سیب در کنار جاده ها مجوز ایجاد مرکز خرید سیب با نظارت وکنترل معاونت غذا ودارو وسازمان جهادکشاورزی صادر گردیده که با بازگشایی این مراکز نقش واسطه ها کم رنگ شده و جهت جلوگیری از افزایش سیب درجه 3 و سیب دپو شده در کنار جاده ها اصلاح وجایگزینی باغات فرسوده در حال اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : طبق مذاکره و هماهنگی انجام گرفته با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای خرید توافقی و حمایتی سیب صنعتی استان اقدامات لازم در حال انجام است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید