Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی :

بارش تگرگ و جاری شدن سیل 2000 میلیارد ریال به اراضی کشاورزی ارومیه خسارت وارد کرد

رسول جلیلی با بیان این مطلب اظهار کرد : بر اثربارش شدید باران و تگرگ به محصولات کشاورزی اعم از درختان انگور، سیب درختی و هسته دار ، گوجه فرنگی ، آفتابگردان ، ذرت علوفه ای ، صیفی جات و چغندر قند در اراضی زیر کشت واقع درروستاهای بخش انزل ، سرو ، چنقرالو و نازلوی شهرستان ارومیه خسارت شدیدی وارد شد.

بارش تگرگ و جاری شدن سیل 2000 میلیارد ریال به اراضی کشاورزی ارومیه خسارت وارد کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، رییس سازمان جهاد کشاورزی این استان افزود: بر اساس برآوردهای اولیه کارشناسان ، در حدود 5 هزار و 682 هکتار از اراضی و باغات شهرستان ارومیه بر اثر بارش تگرگ و جاری شدن سیل دچار خسارت شده اند و از مجموع این میزان خسارت 2 هزار و 804 هکتار مربوط به اراضی زراعی و بقیه نیز مربوط به اراضی باغی است.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی 47 روستای شهرستان ارومیه دچار خسارت شده است، ادامه داد:  بدین منظورمقرر شده تا کارخانجات کنسانتره از سه شنبه ۱۹ شهریور، انگور باغداران مناطق خسارت دیده را با قیمت ۱۶۰۰ تومان و سیب را نیز با نرخ پایه ۷۰۰ تومان  از کشاورزان خریداری کنند.

جلیلی خاطر نشان کرد : به تعداد 21 راس دام نیز به ارزش 420 میلیون ریال خسارت وارد شده است . میزان خسارت وارده به محصولات باغی نزدیک ۶۰ هزار تن و به محصولات زراعی  بالای 82 هزار تن برآورد می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، عدم تخصیص به موقع منابع مالی و اعتباری از طرف دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جبران بخشی از خسارت وارده به کشاورزان را یکی از چالش های مهم موجود بر سر راه توسعه فرهنگ صنعت بیمه کشاورزی در استان عنوان کرد و افزود: افزایش آگاهی کشاورزان و فرهنگ سازی برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی ، توسعه کشتهای گلخانه ای و نصب سامانه های ضد تگرگ و سرمازدگی در باغات استان و استفاده از ارقام دیررس، زود بازده و مقاوم به سرما را برای کاهش تاثیرات مخاطرات طبیعی در بخش کشاورزی استان را مهم ارزیابی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید