Iranian Agriculture News Agency

طهماسبی تاکید کرد:

اهمیت توسعه گلخانه ها در رونق تولید و اشتغال پایدار

یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران با حضور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

اهمیت توسعه گلخانه ها در رونق تولید و اشتغال پایدار

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، محمدعلی طهماسبی در این کنگره با اشاره به اهمیت  نقش توسعه گلخانه ها در رونق تولید و ایجاد اشتغال اظهار کرد: تغییر اقلیم  در کشور اتفاق افتاده و باید در روش تولید محصولات کشاورزی تغییر ایجاد شود. بخش کشاورزی بخشی چند وجهی است و با صنعت ، خدمات، بازرگانی و تولید ارتباط دارد.

طهماسبی با بیان این که در گلخانه ها تنش های محیطی کاهش می یابد، تصریح کرد: ایران در زمینه سازه ها و تجهیزات گلخانه ای جزو کشورهای صادر کننده است و در این زمینه کمترین وابستگی وجود دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تنها در فضای هیبرید برای کشت گوجه ، فلفل، خیار وفلفل قرمز به بیش از 700 میلیون بذر تنها در شب عید مورد نیاز است، افزود: در این بخش ظرفیت خوبی وجود دارد و همچنین دولت برای ایجاد و توسعه گلخانه ها تسهیلات مناسبی را پرداخت می کند.

وی ادامه داد: در سال جاری پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات برای احداث گلخانه ها در کشور در نظر گرفته شده که سود آن با توجه به نوع طرح ، برای مناطق کم برخوردار ۷ درصد و برای مناطق برخوردار ۹ درصد تعیین شده است.

طهماسبی تاکید کرد: لازمه توسعه حوزه باغبانی، ورود بخش های خصوصی و غیر دولتی، تشکل ها و اتحادیه ها به عرصه فعالیت های مختلف امور مرتبط با کشاورزی و واگذاری امور تصدی گری است.

وی بیان کرد: یکی از اولویت‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی توسعه گیاهان دارویی کم آب بر در کشور است.

طهماسبی افزود: گل محمدی، آویشن، زعفران و زرشک از نمونه های گیاهان دارویی و مورد حمایت است که تولیدکنندگان آنها می توانند از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ مدنظر بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: زمینه رویش و توسعه کشت انواع گیاهان دارویی در کشور فراهم است و در صورت توجه به آن و توسعه کشت این گونه گیاهان، می توان برای اشتغال، تولید و صادرات بیشتر بسترسازی کرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش میزان تابش و همچنین افزایش تبخیر آب در کشور تاکید کرد : هم اکنون کشت پسته در حال مهاجرت از مرکز کشور به سمت غرب و شمالغرب کشور است و در مناطقی مثل حوضه دریاچه ارومیه و استان‌هایی همچون آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل کشت می شود.

یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران به همت انجمن علوم باغبانی ایران و دانشگاه ارومیه با شعار توسعه باغبانی نوین ، پتانسیل نهفته و کارافرینی پایدار در محل پردیس دانشگاه ارومیه واقع در کیلومتر 11 جاده سرو شهرستان ارومیه با هدف  ارتقا و توسعه علوم باغبانی از 4 تا 7 شهریور ماه سال جاری در شهرستان ارومیه در حال برگزاری است.

تولید و فیزیولوژی گیاهان باغبانی، به نژادی، بیوتکنولوژی و کشت بافت، فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت، مدیریت تنش های زیستی و غیرزیستی، آبیاری، تغذیه و کشت های بدون خاک، مدیریت تولیدات گلخانه ای، فضای سبز و باغبانی شهری، کشت و فرآوری گیاهان دارویی،  باغبانی ارگانیک و تولید محصولات سالم، مدیریت بازاریابی و فروش محصولات باغبانی از محورهای برگزاری این کنگره علمی است .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید