Iranian Agriculture News Agency

امسال 2700 تن بادرشبو در آذربایجان غربی تولید می شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه گیاهی که بعنوان گیاه دارویی در استان کشت می شود گیاه بادرشبو یا به زبان محلی بادرشبی است نه بادرنجبویه، افزود: این دو گیاه هم از نظر گیاه شناسی و هم از نظر خواص دارویی با هم فرق دارند.

امسال 2700 تن بادرشبو در آذربایجان غربی تولید می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، عزیز امانی گفت : این استان از نظر سطح زیر کشت بیشترین سطح را در کشور در زمینه تولید بادرشبو به خود اختصاص داده است و در سال جاری 90 هکتار ازاراضی زراعی استان زیر کشت این محصول رفته است که 80 هکتار آن عمدتا در شهرستان ارومیه کشت شده است .

وی خاطر نشان کرد: تعداد 5 واحد تولید عرقیات گیاهی  با ظرفیت سالانه 10 هزار و 400 تن جهت عرقگیری از محصول بادرشبو کشت شده در استان فعالیت دارند و عرق استحصالی  جهت مصرف در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می گردد.

امانی بیان کرد: بخشی از محصول تولیدی بادرشبو برای تهیه عرقیات به صورت صنعتی و توسط کارخانجات تولید گیاهی و بخشی نیز به صورت سنتی در کارگاه های کوچک عرقگیری و یا در منازل برای تولید عرقیات گیاهی استفاده می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بادرنجبویه برای اولین بار درسال گذشته در شهرستان ارومیه کشت شده، ادامه داد: این محصول گیاهی چند ساله بوده و این در حالی است که بادرشبو گیاهی یکساله و میزان تولید به سطح زیر کشت آن بستگی دارد.

لازم به ذکر است که گل و پیکر رویشی بادرشبو اعم از ( برگها و ساقه های جوان ) معطر هستند. مقدار اسانس با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش متفاوت و بین 0.6تا 0.8 لیتر است. بادرشبو در مرحله ی گلدهی از بیشترین مقدار ماده ی موثره برخوردار است . بدین منظور برای استخراج اسانس اواخر مرحله گلدهی هنگامی که یک سوم گلها سبز رنگ شده باشند زمان مناسبی برای برداشت محصول می باشد .

 مواد موثره پیکر رویشی این گیاه ( عرق حاصل از تقطیر ) آرام بخش و اشتها آور است. اسانس بادرشبو خاصیت ضد باکتریایی دارد و از آن برای مداوای دل درد و نفغ شکم و تقویت قلب، همچنین در صنایع غذایی و نوشابه سازی و صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می شود .

در استان آذربایجان غربی با وجود تنوع گونه های گیاهی معطر ازجمله گل سرخ، نعناع، مرزه، مریم گلی، شاه اسپـرم ترخون، بیدمشک و ده ها گونه دیگر راه اندازی واحدهای بزرگ اسانس گیری ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید