Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب:

۲۰۰ هکتار از مزارع میاندوآب به کشت کلزا اختصاص یافت

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت:در سال زراعی جاری در مجموع ۲۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت.

۲۰۰ هکتار از مزارع میاندوآب به کشت کلزا اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، علی دیانتی اظهار کرد: بیشترین میزان کشت کلزا در روستاهای ابراهیم‌حصاری، اوچ ‌تپه کرد و فسندوز این شهرستان است و کشت این محصول امسال در مقایسه با ۱۶۰ هکتار سال قبل ۴۰ هکتار بیشتر شده است.

وی افزود: کلزا کاران این شهرستان برای امسال انواع ارقام مرکوری، آرشتیکت، هیدرومیل داخلی، دیفیوژن، روهان ، بروتوس و امپریو کشت کردند که این ارقام از نظر مقاومت به بیماری‌ها، آفات، تنش آبی، سازگاری با محیط منطقه و عملکرد بالا نسبت به سایر ارقام دارند.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب با اشاره به مزیت های دیگر کشت کلزا گفت: دانه روغنی کلزا در فصل پاییز کشت و در اواخر بهار برداشت می شود و فصل داشت این محصول با بارش باران در این منطقه همراه است و در مقایسه با سایر محصولات نیاز به آبیاری کمتری دارد.

وی اضافه کرد: در بحث تناوب کشت هم در سالی که مزارع به کشت گندم اختصاص پیدا نمی کند، کشاورزان می توانند با کشت دانه روغنی کلزا، تا سال بعد به زمین خود استراحت دهند و همین امر باعث افزایش بهره‌وری زمین و عملکرد بهتر آن خواهد شد.

وی با اشاره به کشت ۱۶۰ هکتار کلزا در سال زراعی قبل در این شهرستان افزود: کلزاکران این شهرستان از این مقدار سطح زیر کشت خود در مجموع بیش از ۴۰۰ تُن محصول برداشت کردند.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه میاندوآب یکی از قطب های تولید دانه روغنی در استان به شمار می‌رود، یادآور شد: دانه روغنی کلزا به صورت خرید تضمینی و سال قبل به مبلغ ۳۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم از کشاورزان خریداری شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود، به منظور قطع وابستگی کشور در این خصوص و عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش تولید روغن در داخل کشور، توسعه و ترویج کشت این محصول استراتژیک یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده که در این شهرستان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید