Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

شناسایی ۲۹۸۸ هکتار از اراضی ملی برای احداث سایت های  گلخانه ای در آذربایجان غربی

فعالیت ۲۲۰ واحد گلخانه ای در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در راستای اجرای نهضت ۲ هزار هکتاری گلخانه ای در استان، اراضی منابع طبیعی مناسب احداث سایت های گلخانه‌ای برای سرمایه گذاری های کلان در این بخش در سطح ۲۹۸۸ هکتار شناسایی و در دست بررسی برای تامین زیر ساخت های لازم است.

شناسایی ۲۹۸۸ هکتار از اراضی ملی برای احداث سایت های  گلخانه ای در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، اکبر کرامتی درششمین جلسه ستاد توسعه گلخانه های استان که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی برگزار شد،با اعلام این خبر اظهارکرد: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه ۴۲ هکتار گلخانه در استان است و با توجه به دستور استاندارآذربایجان غربی مبنی بر اجرای نهضت ۲ هزار هکتاری گلخانه، اراضی منابع طبیعی مناسب احداث سایت های گلخانه‌ای برای سرمایه گذاری های کلان در این بخش در سطح ۲۹۸۸ هکتار شناسایی و در دست بررسی برای تامین زیر ساخت های لازم است. 

وی خاطر نشان کرد: تعداد ۲۲۰  واحد گلخانه ای به مساحت ۶۱.۵ هکتار در استان وجود دارد که ۶۱۵ نفر به طور مستقیم و یک هزار و ۲۳۰ نفر به طور غیر مستقیم در این واحدها اشتغال دارند. 

وی با بیان اینکه انواع سبزی و صیفی به میزان بیش از ۱۰ هزار تن در این گلخانه ها تولید می شود، اضافه کرد: سالانه ۲۵۰ تن توت فرنگی، ۲۸ تن گیاه دارویی،  ۱۰۰ تن میوه درختی، ۳.۳میلیون اصله نهال، ۲.۱میلیون شاخه گل، ۳.۱۴ میلیون گل و گیاه گلدانی، ۲۰ میلیون بوته نشاء سبزی و ۲ میلیون بوته نشاء گیاهان دارویی در گلخانه‌های استان تولید می‌شود. 

کرامتی گفت: در سطح ۱۶ شهرستان استان گلخانه وجود دارد که بیشترین تعداد گلخانه‌ها در شهرستان های ارومیه ، نقده ، خوی ، میاندوآب و مهاباد قرار دارد. 

وی افزود: ۵ واحد گلخانه ای به مساحت ۱.۵۳ هکتار محصولات گواهی شده که دارای نشان حد مجاز آلاینده ها هستند ، در سطح شهرستان ارومیه و چالدران تولید می کنند. 

کرامتی تاکید کرد: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه ۴۲ هکتار گلخانه و سازه های فنی سبک و سایبان باغات در استان است، که اصلاح و تجهیز گلخانه ای یک هکتار، انتقال کشت از فضای باز سبزی و صیفی به گلخانه ۳ هکتار و برگزاری دوره های آموزشی و اطلاع رسانی نیز از برنامه های ابلاغی است. 

کرامتی تصریح کرد: در حال حاضر ۷ واحد گلخانه ای بزرگ مقیاس با مساحت کل ۲۱۹ هکتار  با مساحت مفید ۱۴۴.۵ هکتار در دست احداث می باشند،  که عملیات اجرایی تعدادی از واحدها آغاز شده است و تعدادی نیز به بانک های عامل جهت اخذ تسهیلات معرفی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  یاد آور شد : ارزآوری مناسب و ایجاد اشتغال در زمینه گلخانه در استان‌ آذربایجان‌غربی که دارای مرزهای مشترک با کشورهای خارجی و نیز آب و هوای مطلوب برای کشاورزی و تولید اقتصادی است، حایز اهمیت است. 

در ادامه این جلسه مشکلات مربوط به بالا بودن هزینه  اولیه احداث گلخانه، محدودیت تخصیص آب  به گلخانه های بزرگ مقیاس، عدم تامین به موقع، و کافی اعتبارتسهیلات گلخانه ای و عدم تعاملات دستگاه های اجرایی مرتبط برای پاسخگویی به درخواست های مربوط به طرح های گلخانه ای ، طولانی بودن پروسه های اداری متقاضیان احداث گلخانه در سایر ادارات مرتبط، بررسی و بحث و تبادل نظر شد. ضمناً مقرر شد به منظور رفع برخی از این مشکلات موجود برای گلخانه های بزرگ مقیاس، این گلخانه ها  در قالب شهرک های کشاورزی به سرمایه گذاران واگذار شود. 

لازم به ذکر است، از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه  ۲۴ واحد به مساحت ۶.۲ هکتار توسعه گلخانه در استان وجود داشته که ۱۴.۸ درصد از برنامه ابلاغی سالجاری تحقق یافته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید