Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی:

برداشت گوجه ‌فرنگی از مزارع آذربایجان‌غربی آغاز شد

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گوجه فرنگی از سطح ۵ هزار و ۴۷۶ هکتار از مزارع کشاورزی استان آغاز شد.

برداشت گوجه ‌فرنگی از مزارع آذربایجان‌غربی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، علی عیدی افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۲۹۰ هزار تن گوجه فرنگی از اراضی زیر کشت این محصول که در ارقام مختلف مانند سان‌ست،سما، پارس،۸۳۲۰ متین ،فورمونت، لونا، سوپر لونا، اناری و شیمیایی کشت شده، برداشت شود.

وی با بیان اینکه تولید این محصول در استان ۲۰ درصد نسبت به پارسال افزایش دارد، افزود: ۴۵ تا ۵۰ درصد این محصول در داخل استان به اشکال مختلف اعم از تازه خوری و فراوری شده مصرف می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: شهرستان ارومیه با ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار، میاندوآب، شاهین‌دژ و بوکان بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: گوجه فرنگی در استان به صورت رب و سس بیشتر مصرف می‌شود و کار عمل آوری آن در کارخانه های داخل استان و یا به صورت خانگی صورت می‌گیرد.

عیدی گفت: متوسط عملکرد در هکتار این محصول ۵۲ تن است که علاوه بر تامین نیاز مردم داخل استان، مازاد محصول تولید شده به سایر استان های کشور نیز صادر می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: نیاز آبی گوجه فرنگی حدود ۸ هزار مترمکعب در هکتار می‌باشد که که این میزان بسته به روش آبیاری  تغییر می یابد.

این مسئول اضافه کرد: از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای صرفه جویی در مصرف آب در گوجه فرنگی و سایر محصولات سبزی و صیفی  جایگزینی روش آبیاری از غرقابی به  آبیاری میکرو است به طوری که امسال ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان با استفاده از نوار تیپ آبیاری می شود‌‌.

وی ادامه داد: از اقدامات دیگر احداث دو واحد بانک نشاء مکانیزه در شهرستان‌های ارومیه و نقده با ظرفیت تولید ۳۲ میلیون نشاء در سال از محل اعتبارات طرح احیاء دریاچه ارومیه می‌باشد که علاوه بر صرفه جویی آب در خزانه کشت از هدر رفت آب ناشی از کشت نشا‌های ناسالم که باعث از بین رفتن محصول در اواسط دوره رشد می‌شوند و کشاورز مجبور به شخم مزرعه و کشت مجدد میگردد جلوگیری می کند.

عیدی با بیان اینکه سرانه مصرف این محصول در استان ۵۰ کیلوگرم است، اظهار کرد: ۶۰ هزار تن از گوجه فرنگی تولید شده در استان به صورت تازه خوری مصرف و بقیه توسط کارخانه های تبدیلی خریداری می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: گوجه فرنگی یکی از محصولات مهم تولیدی در آذربایجان‌غربی است که علاوه بر مصرف داخلی به صورت تازه خوری پس از فرآوری در کارخانجات آذربایجان‌غربی به صورت رب و سس به خارج از استان و حتی کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه ، آذربایجان و پاکستان نیز صادر می‌شود و نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید