Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل‌ منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی:

میزان آتش سوزی در جنگل‌های آذربایجان‌غربی ۹۶ درصد کاهش یافت

مدیرکل‌ منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: امسال از ابتدای فروردین تا آخر مرداد ماه، میزان آتش سوزی در جنگل‌های این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۶ درصد کاهش یافته است.

میزان آتش سوزی در جنگل‌های آذربایجان‌غربی ۹۶ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، میرصمد موسوی با بیان اینکه طی سال گذشته ۲۸ مورد آتش سوزی در جنگل و مراتع‌ آذربایجان‌غربی به وقوع پیوست و باعث نابودی ۲۰۷ هکتار مرتع و جنگل شد، اظهار کرد: امسال این رقم به چهار فقره آتش سوزی رسیده که منجر به بروز خسارت در هفت هکتار جنگل شده است.

وی در رابطه با علت کاهش چشم گیر آتش سوزی در جنگ‌های آذربایجان‌غربی، افزود: علوفه خشک به عنوان یکی از دلایل اصلی آتش گرفتن جنگل‌ها مطرح است که در همین راستا بدلیل کاهش بارندگی در منطقه، علوفه در جنگل‌ها به نسبت دوره گذشته رشد کمتری داشت البته افزایش گشت‌های مراقبتی و همکاری اهالی منطقه نیز در کاهش این آتش سوزی‌ها بی تاثیر نبوده است.

موسوی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی دارای ۱۰۰ هزار هکتار جنگل است، اضافه کرد: بیش از یک هزار گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است.

وی مساحت منابع ملی استان را ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: آذربایجان‌غربی دارای مساحت چهار میلیون و ۳۶۳ هزار هکتار است و این به آن معناست که بیش از ۶۳ درصد مساحت استان را منابع ملی تشکیل داده است.

توسعه فضای سبز در آذربایجان‌غربی نسبت سال گذشته ۴۰۰ درصد افزایش مییابد

مدیرکل‌ منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ایجاد فضای سبز و حفظ منابع ملی را رسالت اصلی اداره کل منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: توسعه فضای سبز در سال جاری ۴۰۰ درصد افزایش یافته است؛ طی سال جاری بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار به فضای سبز استان اضافه میشود که این رقم در سال گذشته ۵۵۰ هکتار بود.

وی ادامه داد: تولید و خرید نهال نیز در سال جاری افزایش چشمگیری داشت و نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

موسوی با بیان  اینکه طی سال جاری یک میلیون ۵۰۰ هزار نهال تولید و ۲ میلیون نهال نیز خریداری شد، تاکید کرد: طی سال گذشته ۲۰۰ هزار نهال تولید و ۷۰۰ هزار اصله نهال نیز خریداری شد.

وی یادآور شد: طی سال جاری برای خرید نهال ۱۲۰ میلیارد ریال و برای تولید آن نیز ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است؛ البته در خرید نهال سعی بر آن شد تا از محصولات شرکت‌های دانش بنیان که کیفیت بالا و قیمت پایین تری نسبت به بازار دارند خریداری شود.

افزایش ۵ برابری واگذاری مرتع

مدیرکل‌ منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طی ۱۵ سال گذشته ۵۰۰ هزار هکتار مرتع در قالب طرح مرتعداری  به بهره برداران محلی واگذار شده است، گفت: فقط  امسال بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع استان به مجریان طرحهای مرتعداری  واگذار شد.

وی ادامه داد: در این طرح کل مدیریت مرتع اعم از نگهداری و بهره برداری به مجری طرح واگذار و اداره کل منابع به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کند.

هزینه ۵۸۰ میلیارد ریالی برای مقابله با ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

موسوی مقابله با ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه را وظایف اصلی اداره کل منابع طبیعی استان عنوان کرد و افزود: تا کنون ۵۸۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای نمکی و کنترل شن‌های روان هزنیه شده است.

وی با بیان اینکه چهار نقطه بحرانی برای ریزدگردهای نمکی در سلماس، ارومیه و میاندوآب شناسایی شده است، گفت: برای کنترل این ریزگردها بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از نقاط بحرانی بوته کاری و در ۲ سایت نیز بادشکن غیر زنده به طول ۱۶۳ کیلومتر ایجاد شده است.

مدیرکل‌ منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در برخی مواقع مشاهده شده که هر یکی از این بوته‌ها سبب رسوب بیش از ۱۰ تن از ریزگردهای نمکی شده است.

وی در رابطه با خطر ریزگردهای نمکی یادآور شد: قطع یقین اگر اقدامی برای کنترل ریزگردها انجام نمی‌شد، امروز شاهد نابودی بخش کشاورزی در مناطق بحرانی و کوچ اهالی منطقه بودیم.

۳ هزار و ۶۳۴ هکتار از اراضی منابع طبیعی خلع ید شد

موسوی با بیان اینکه طی یک سال ۲ هزار و ۳۶۷ فقره به مساحت ۳ هزار و ۶۳۴ هکتار از منابع طبیعی در تصرف اشخاص خلع ید شده است، گفت: انتظار می‌رود تا رسانه‌ها، تشکل‌های اجتماعی و عموم مردم در حفاظت از منابع ملی یاریگر دستگاه‌های اجرایی باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید