Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

خرید تضمینی 263 هزار تن گندم مازاد بر مصرف زارعین آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : از ابتدای فصل خرید تا کنون بیش از 263 هزار تن از گندم مازاد تولیدی زارعین استان به صورت تضمینی خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک 38 درصد رشد دارد.

خرید تضمینی 263 هزار تن گندم مازاد بر مصرف زارعین آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، اکبر کرامتی با اعلام این خبرکه 63 مرکز خرید گندم در فصل خرید تضمینی این محصول در استان آماده دریافت گندم مازاد بر مصرف زراعین هستند، افزود: متولی خرید تضمینی گندم در استان، شرکت غله و خدمات بازرگانی استان آذربایجان غربی بوده و سازمان تعاونی روستایی نیز به عنوان مباشر شرکت غله را در این زمینه همراهی می کند که پیش بینی می شود .

وی اضافه کرد: امسال از مجموع 381 هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول، 91 هزار هکتار به صورت آبی و 290 هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده است که تا کنون کار برداشت در مجموع 247 هزار هکتار از مزارع گندم استان به اتمام رسیده است.

کرامتی با اشاره به برنامه های سازمان برای سال زراعی جدید، گفت : پیش بینی تامین 20 هزار تن بذر اصلاح شده برای زارعین و افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در مزارع استان در سال زراعی جدید در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: برنامه ما توسعه کشاورزی قراردادی برای کشت محصول گندم آبی و اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها با همکاری و هماهنگی ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی در بیش از ۲۸۰ هزار هکتار از مزارع دیم استان است که در تمامی مزارع گندم دیم باید آن را اجرا کنیم.

این مسئول ادامه داد: قیمت خرید تضمینی گندم با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید و حداکثر با دو درصد سن زدگی مبلغ 11هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به تسریع در آهنگ حمل گندم از مزرعه تا مرکز خرید و سیلوها ، گفت : مدیریت خرید تضمینی گندم و پرداخت به موقع بهای گندمکاران و در اولویت قرار دادن اعطای تسهیلات بانکی به زارعین گندمکار در سال جاری ، باعث افزایش تولید و ترغیب گندمکاران به کشت این محصول در سال زراعی جدید خواهد شد.

وی با بیان اینکه هماهنگی های لازم با نیروهای انتظامی صورت گرفته تا از خروج گندم تولیدی به سایر استانها جلوگیری شود، ادامه داد: با توجه به گزارشهای رسیده مبنی بر حضور دلالان و افراد سودجو در مزارع خرید گندم و کاه و کلش خارج از عرف در جهت انتقال آن به خارج از استان،  به کشاورزان و زارعین عزیز توصیه می گردد به منظور حمایت از دامداران داخل استان از فروش گندم ، کاه و کلش به اینگونه افراد خودداری کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ممنوعیت خروج گندم بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل غله و خدمات بازرگانی در استان، گفت: تاکنون 14 دستگاه کامیون حمل گندم قاچاق توسط مامورین نیروی انتظامی در مبادی خروجی استان توقیف شده است و گندم های مکشوفی به سیلوهای استان حمل شده است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم بهترین مشوق برای گندم کاران بوده و ضمن اثرگذاری در افزایش بهره وری، پشتیبانی عملی از تولید است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید