Iranian Agriculture News Agency

ممنوعیت استفاده ازآبهای نامتعارف برای آبیاری محصولات کشاورزی در ارومیه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه بر ضرورت ورود جدی تمامی دستگاه های نظارتی به موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب تاکید کرد.

ممنوعیت استفاده ازآبهای نامتعارف برای آبیاری محصولات کشاورزی در ارومیه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، پرویز امجدی در جلسه بررسی آبیاری مزارع سبزی و صیفی با آب های آلوده که با حضور رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا برگزار شد، اظهارکرد: شناسایی و برخورد قاطع با افراد خاطی در مناطقی که آب سالم وجود دارد ولی کشاورز به دلیل سوء استفاده و کاهش هزینه ها از آب فاضلاب استفاده می کند، در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: روان آب های زیادی وجود دارد که به آبهای سطحی سرازیر می شود و متاسفانه در طول مسیر با انشعاب فاضلاب اختلاط پیدا کرده و گاها کشاورزان به دلیل نبود آب سالم و یا صرفه جویی در هزینه‌های کشت از این آبها برای ابیاری مزارع استفاده می نمایند و با توجه به اهمیت موضوع و مرتبط بودن آن با سلامت جامعه باید نگاه ویژه به این مورد داشته باشیم.

نفیسه طوسی رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به دستگاه های ذیربط در این زمینه بیان کرد:  سازمان محیط زیست مسئول پیشگیری از آلودگی آب، بهداشت مسئول سلامت جامعه و گزارش موارد آلودگی و جهاد کشاورزی مسئول آموزش و ترویج تاثیر کیفیت اب مورد استفاده در کشاورزی بر سلامت جامعه و جلوگیری از کشت سبزی و صیفی در مناطق آلوده و عدم تخصیص نهاده به کشاورزان خاطی است.

همچنین طوسی با تاکید بر اینکه به کشاورزانی که به آب سالم دسترسی ندارند، نباید اجازه کاشت محصولات تازه خوری را داد، گفت: در مناطق آلوده از کشت هر نوع سبزی و صیفی به دلیل تازه خوری جلوگیری شود و با ترویج و آموزش کشاورزان الگوی کشت منطقه را تغییر داد.

 وی افزود: در صورت شناسایی مزارع آبیاری شده با آب فاضلاب، کشاورز به دادگاه معرفی و طبق دستور قضایی محصول آلوده تخریب، از بهره‌برداری جلوگیری و حتی شخم زده می‌شوند.

 برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی و نصب بنر و اعلام پیگرد قانونی از جمله اقدامات صورت گرفته جهاد کشاورزی در این زمینه بوده است .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید