Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه ۱۰ هزار تن سبزی و صیفی در گلخانه‌های آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سالانه ۱۰ هزار تن سبزی و صیفی در گلخانه‌های استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

 تولید سالانه ۱۰ هزار تن سبزی و صیفی در گلخانه‌های آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت تعداد ۲۱۵ واحد گلخانه به مساحت ۶۰ هکتار در استان، افزود: ۶۰۰ نفر به طور مستقیم و یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در این واحدها اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه انواع سبزی و صیفی به میزان بیش از ۱۰ هزار تن در این گلخانه ها تولید می شود، اضافه کرد: سالانه ۲۳۸.۷ تن توت فرنگی، ۱۴۳ تن گیاه دارویی، ۶۰ تن میوه درختی، ۲.۶۲ میلیون اصله نهال، ۲.۵ میلیون شاخه گل، ۳.۲ میلیون گل و گیاه گلدانی، ۲۰ میلیون بوته نشاء سبزی و ۲ میلیون بوته نشاء گیاهان دارویی در گلخانه‌های استان تولید می‌شود.

به گفته وی، بیشترین تعداد گلخانه‌های استان در شهرستان ارومیه قرار دارد و برای احداث هر متر مربع گلخانه براساس نوع سازه و میزان پیشرفته و مدرن بودن تجهیزات مورد استفاده ۱۵ تا ۲۵ میلیون ریال هزینه لازم است.

کرامتی گفت: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه ۴۲ هکتار گلخانه در استان است و با توجه به دستور استاندار آذربایجان غربی مبنی بر اجرای نهضت ۲ هزار هکتاری گلخانه، اراضی منابع طبیعی مناسب احداث سایت های گلخانه‌ای برای سرمایه گذاری های کلان در این بخش شناسایی و در دست بررسی برای تامین زیر ساخت های لازم است.

آذربایجان‌غربی یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود که می‌توان برای برون رفت از بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه و بحران خشکسالی و توسعه کشاورزی پایدار و مدرن، کشت گلخانه‌ای در استان را توسعه داد.

ارزآوری مناسب و ایجاد اشتغال در زمینه گلخانه در استان‌هایی مانند آذربایجان‌غربی که دارای مرزهای مشترک با کشورهای خارجی و نیز آب و هوای مطلوب برای کشاورزی و تولید اقتصادی است موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید