Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

زارعین استان از خرید بذر گندم از مراکز بوجاری غلات خودداری کنند

پیش بینی تولید بیش از ۲۵ هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو در آذربایجان غربی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : مراکز بوجاری بذور غلات در استان که اقدام به فعالیت غیرقانونی و فروش بذر به زارعین کنند ، به اداره تعزیرات حکومتی جهت برخورد قانونی معرفی می شوند.

زارعین استان از خرید بذر گندم از مراکز بوجاری غلات خودداری کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، علی عیدی در جلسه کمیته فنی بذر استان که به منظور ساماندهی مراکز بوجاری و ضد عفونی بذور غلات در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزار شد،  با بیان این مطلب اظهار کرد: درسال زراعی جاری بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۲۵ هزار تن بذراصلاح شده گندم و جو توسط ۸  شرکت فرآوری و تولید بذر در استان تولید می شود که استان در زمینه تولید بذور اصلاح شده به خودکفایی رسیده است. 

وی  ادامه داد: در حال حاضر ده واحد بوجاری رسمی در سطح استان فعالیت دارند که به کار بوجاری گندم و جو مشغول هستند. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بی‌شک فعالیت واحدهای بوجاری باید در حیطه مجوزی که برای آنها صادر شده انجام شود و در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود. 

وی با تاکید بر ساماندهی مراکز فراوری بذور در استان، تصریح کرد: همچنین شرکت‌های بوجاری باید با نصب بنر یا تابلو به مردم اعلام کنند که فعالیت آنها صرفا دریافت حق‌العمل و ضدعفونی بذر و بوجاری است. 

عیدی تاکید کرد: از مزایای استفاده بذرهای گواهی شده می توان به یکنواختی محصول در مزارع، مدیریت بهتر نهاده های مصرفی از جمله انواع کودها و افزایش تولید در واحد سطح اشاره کرد. 

وی خاطر نشان کرد: حمایت و نظارت بر شرکت های فرآوری بذر برای تامین بذور مورد نیاز استان و نظارت بر دستگاههای خودمصرفی باید در اولویت کارهای اجرایی سازمان قرار گیرد و با اجرای برنامه های اموزشی و ترویجی استفاده از بذور اصلاح شده بین کشاورزان باید افزایش پیدا کند. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: بذر به عنوان پایه مهم تولید در محصولات زراعی به ویژه گندم و جو نقش مهمی در افزایش تولید دارد و یکی از نهاده های مهم و تاثیر گذار در جهت رسیدن به خودکفایی در تولید گندم محسوب می شود. 

عیدی با اشاره به آغاز برداشت و خرید همزمان گندم در استان گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۵۴۲ هزار تن گندم از سطح گندم زارها تولید و برداشت شود. 

وی ادامه داد: امسال از مجموع ۳۸۱ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول، ۹۱ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید