Iranian Agriculture News Agency

برداشت و خرید گندم از مزارع آذربایجان غربی آغاز شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز برداشت و خرید همزمان گندم در استان گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۵۴۲ هزار تن گندم از سطح گندم زارها تولید و برداشت شود.

برداشت و خرید گندم از مزارع آذربایجان غربی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه بررسی وضعیت اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای استان ، با اعلام این خبر افزود: امسال از مجموع ۳۸۱ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول، ۹۱ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده است. 

وی بیان کرد: متولی خرید تضمینی گندم در استان، شرکت غله و خدمات بازرگانی استان آذربایجان غربی بوده و سازمان تعاونی روستایی نیز به عنوان مباشر شرکت غله را در این زمینه همراهی می کند. 

کرامتی با اشاره به قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی گندم، ادامه داد: قیمت خرید تضمینی گندم با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید و حداکثر با دو درصد سن زدگی مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین شده که با احتساب هزینه حمل و نقل ۱۲۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم است. 

وی با بیان اینکه  هماهنگی های لازم با نیروهای انتظامی صورت گرفته تا از خروج گندم تولیدی به سایر استانها جلوگیری شود، ادامه داد: خرید تضمینی گندم همزمان با برداشت این محصول استراتژیک در آذربایجان غربی آغاز شد. 

وی با بیان اینکه پرداخت بهای گندم خریداری شده توسط بانک های عامل پرداخت می شوند، بیان کرد: بانک عامل در این زمینه بانک کشاورزی استان است که مقرر شده بهای گندم در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت شود. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم بهترین مشوق برای گندم کاران بوده و ضمن اثرگذاری در افزایش بهره وری، پشتیبانی عملی از تولید است. 

کرامتی با اشاره به اهمیت اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، افزود: در سال زراعی ۱۴۰۰_۱۴۰۱، در حدود ۱۱۸ هزار و ۳۲۲هکتار از مزارع غلات استان در قالب طرح جهش تولید در دیمزارهای استان تحت پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفتند. 

وی خاطر نشان کرد: ۳۴۵ دوره آموزشی ترویجی برای ۹۹۶۶ نفر روز برای زارعین گندمکار استان به منظور اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها و رعایت اصول کشت ، تغذیه و برداشت محصول در سطح استان اجرا شده است. 

در ادامه این جلسه در خصوص مشکلات و چالش های موجود در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها و برنامه ریزی برای تداوم و توسعه آن در سال زراعی جدید مباحثی مطرح و راهکارهای لازم ارائه شد. 

با همت بهره برداران این استان سالانه صدها هزار تن گندم در آذربایجان غربی تولید و روانه سیلوها می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید