Iranian Agriculture News Agency

رییس اداره امور عشایر اشنویه

عشایر اشنویه سالانه بیش از ۹ هزار تن فرآورده دامی تولید می‌کنند

رییس اداره امور عشایر اشنویه گفت: عشایر این شهرستان سالانه ۹ هزار و ۱۵۰ تُن انواع فرآورده‌های دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

عشایر اشنویه سالانه بیش از ۹ هزار تن فرآورده دامی تولید می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایانا، جلال آهنی افزود: عشایر این شهرستان با دارا بودن بیش از ۱۷۰ هزار راس دام، پنج هزار و ۷۰۰ تُن شیر، سه هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز و بالغ بر۲۵۰ تن پشم و کرک تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: تولیدات عشایر این شهرستان علاوه بر تامین نیازهای این شهرستان به سایر شهرستان‌های همجوار و دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

رییس اداره امور عشایری اشنویه گفت: بیش از ۹۸ درصد عشایر شهرستان کوچ درون شهرستانی دارند و کوچ برون شهرستانی نیز به شهرستان‌های همجوار از جمله پیرانشهر صورت می‌گیرد

وی اضافه کرد: سال گذشته ۹ دستگاه پانل خورشیدی در ییلاقات به صورت رایگان در اختیار عشایر این شهرستان قرار گرفته است.

آهنی افزود: در سال جاری نیز با مشارکت ۱۰ درصدی مبلغ کل پانل خورشیدی تعداد هفت دستگاه پانل بین عشایر شهرستان توزیع خواهد شد.

وی گفت: آبرسانی ییلاقات منطقه و بهسازی ایلراه های عشایری و برفروبی مناطق صعب العبور، توزیع جو، ذرت، کنسانتره، آرد، سیلندر گاز، تهیه و توزیع بنزین و گازوییل از دیگر خدمات ارائه شده به عشایر است.

 وی ادامه داد: چهار ایل هرکی، زرزا، مامش و سادات در این شهرستان سکونت دارند و کوچ عشایر به مناطق ییلاقی مانند کیله‌شین، میره‌سن، شطره، گرده‌سور و میرکه‌میر است.

لازم به ذکر است که ۲ هزار و ۲۸۳ خانوار عشایری با ۱۳ هزار و ۷۰۲ نفر جمعیت در اشنویه در ۴۷ روستا  زندگی می‌کنند.

حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند؛ از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین‌دژ ییلاق و قشلاق می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید