Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب :

سالانه ۱۰ میلیون اصله نهال در میاندوآب تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه این شهرستان یکی از قطب های مهم تولید نهال در کشور است، گفت: سالانه‌ ۱۰ میلیون اصله انواع نهال مثمر در میاندوآب تولید می‌شود.

سالانه ۱۰ میلیون اصله نهال در میاندوآب تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی دیانتی با بیان اینکه ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی میاندوآب به تولید نهال اختصاص یافته است، اظهار کرد: این شهرستان در تولید نهال دارای برند ملی و منطقه‌ای است.  

وی افزود: در حال حاضر تولید نهال در میاندوآب برای ۱۷۵ نفر بطور مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم، اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: نهال های تولیدی بیشتر هسته‌دار شامل هلو، شلیل، زردآلو، گیلاس، آلو و آلبالو، دانه‌دار شامل سیب، گلابی و به و دانه خشک‌ها شامل گردو و بادام و انگور است

دیانتی ادامه داد: نهال‌های تولیدی در این شهرستان به تمام نقاط کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می‌شود که وجود تقاضای بالا برای نهال تولیدی در شهرستان، حاکی از کیفیت بالای محصول تولیدی است.

وی اضافه کرد: در راستای دانش بنیان کردن تولید نهال و اجرایی کردن سیاست‌های وزرات جهاد کشاورزی در زمینه تولید نهال‌های پایه رویشی با کیفیت بالا، مجوز تولید نهال پایه رویشی با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی بر احراز شرایط لازم و رعایت اصول فنی نهالستان ها، برای تعداد زیادی از نهالکاران شهرستان میاندوآب صادر شده است.

وی افزود: در همین راستا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی میاندوآب در صدد احداث باغ مادری جهت تهیه پیوندک مورد نیاز برای پایه‌های رویشی تولیدی در شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اظهار کرد: در راستای ساماندهی عرضه نهال در شهرستان، جلوگیری از دپوی این محصول و تکریم تولیدکنندگان و فروشندگان نهال، درخواست راه اندازی شهرک سایت نهال، به منظور عرضه و فروش نهال، یکی از برنامه‌های اولویت دار مدیریت جهاد کشاورزی است.

دیانتی گفت: با توجه به اینکه یکی از اصول مهم در احداث باغ و تولید تجاری میوه، استفاده از نهال سالم، دارای لیبل و گواهی بهداشت و مطمئن می‌باشد، از اینرو باغداران به منظور ایجاد باغ سالم، یکنواخت و اقتصادی، باید نهال‌ها را از نهالستان‌های دارای مجوز تهیه کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید