Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

تمرکز بیشتر زارعین برای بهره وری محصول راهبردی گندم در آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر لزوم  تمرکز زارعین و فعالان در عرصه تولید محصول راهبردی گندم ، برای به کارگیری راهکارهای ارتقای سطح بهره‌وری تولید در استان تاکید کرد.

تمرکز بیشتر زارعین برای بهره وری محصول راهبردی گندم در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه هماهنگی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان که با حضور اعضای ستاد و تعدادی از گندمکاران پیشرو برگزار شد،اظهار کرد: گندم محصولی راهبردی است که در تامین امنیت غذایی مردم نقش موثری دارد و ۶۸ درصد انرژی روزانه مردم جامعه از طریق نان تامین می شود. 

کرامتی افزود: در سال گذشته که اولین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در استان بود، اقدامات مطلوبی انجام گرفته است و نیاز است در سال جدید نیز با آسیب شناسی نقاط قوت و ضعف ، این طرح رابا تمرکز و اهتمام بیشتری به پیش ببریم. 

وی تصریح کرد: امسال به دلیل شرایط حاکم بر کشورهای همسایه و جنگ اوکراین ، بهره وری تولید گندم باید بیش از پیش مدنظر باشد و برای دست یابی به تولید مدنظر و خرید حداکثری از هم اکنون برنامه ریزی و اقدامات لازم انجام گیرد. 

کرامتی اضافه کرد: افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره وری در تولید محصولات دیم و توسعه کشت گیاهان جایگزین به ویژه نباتات علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است. 

در ادامه عبدالعلی غفاری مجری طرح جهش تولید در دیم زارهای استان و مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اجرای این طرح در استان پرداخت و عواملی از قبیل رعایت تاریخ کشت، ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی ، استفاده از ارقام معرفی شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی ، مبارزه به موقع با آفات و بیماری ها و علف های هرز، انجام به موقع عملیات زراعی، تغذیه و تهیه بستر را از مهمترین شاخص های افزایش بهره وری در مزارع دیم عنوان کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید