Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

۳۸۱ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی زیر کشت گندم قرار دارد

برای دست‌یابی به خریدحداکثری گندم باید از همه ظرفیت های موجود استفاده شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : در سال زراعی جاری، بیش از ۳۸۱ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول گندم رفته است.

۳۸۱ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی زیر کشت گندم قرار دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه ستاد گندم استان ، افزود: با توجه به عدم بارش های متناسب در اوایل فصل کشت در پاییز، میزان پیش بینی اولیه تولید در حدود ۵۴۲ هزار تن و خرید تضمینی ۳۵۰ تن برآورد شده است و از هم اکنون باید برای دست‌یابی به خریدحداکثری گندم ، برنامه ریزی لازم برای استفاده از همه ظرفیت های موجود انجام گیرد. 

کرامتی اظهار کرد: باید از هم اکنون با استفاده از تمامی ظرفیت ها برای خرید تضمینی گندم آماده شویم تا درجهت تامین امنیت غذایی و قوت غالب مردم استان با کمبودی مواجه نشویم و تا اخرین کیلو در دست گندمکاران باید خریداری و در سیلوها ذخیره سازی شود. 

وی تاکید کرد: در موقع برداشت گندم در صورت نیاز مراکز خرید سیار هم ایجاد شود تا حتی در دوردسترین منطقه نیز امکان خرید تضمینی محصول از زارع وجود داشته باشد. 

این مسئول بیان کرد: عملیات داشت به تفکیک مناطق شمال، جنوب و مرکز استان با توجه به میزان بارندگی ، از جمله نحوه استفاده از کود سرک ، مبارزه با آفت سن و علف های هرز و محلول پاشی در جهت افزایش بهره وری و عملکرد مزارع انجام گیرد. 

کرامتی تاکید کرد: امسال زارعین برای افزایش بهره وری در تولید، با توجه به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای شیمایی ، برای استفاده بهینه و به موقع از کودهای ریز مغذی مورد نیاز در مزارع اهتمام داشته و با جدیت در اولویت قرار بدهند. 

وی تصریح کرد: طبق سهمیه ابلاغی باید ۲۰ درصد مزارع گندم به صورت قراردادی کشت شود که در این راستا در سطح ۱۸ هزار و ۲۰ هکتار از مزارع گندم دیم و آبی با زارعان قرارداد منعقد شده است. 

مجید رضایی رییس مرکز تحقیقات و ترویج کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: زارعینی که از کودهای پاییزه در مزارع خود تاکنون استفاده نکرده اند، توصیه می شود برای افزایش بازدهی مزارع خود،نسبت به محلول پاشی کودی در مزارع، استفاده از کود سرک و ریز مغذی ها در فروردین و اردیبهشت ماه و مبارزه به موقع با آفات سن و آفات همگانی و علف های هرز اقدام کنند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید