Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان کشاورزی آذربایجان غربی:

کمترین میزان خسارت سن زدگی در مزارع غلات آذربایجان غربی

کشاورزان مبارزه به موقع با آفت سن غلات را جدی بگیرند

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان کشاورزی آذربایجان غربی گفت : بر اساس ارزیابی های انجام شده، آذربایجان غربی جزو استانهایی است که کمترین میزان سن زدگی غلات را دارد.

کمترین میزان خسارت سن زدگی در مزارع غلات آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،  جعفر وحدت در جلسه ستاد سن غلات استان  با بیان اینکه دیده بانی پاییزه و زمستانه در مزارع گندم به صورت مستمر در راستای کنترل افات انجام شده است ، اظهار کرد: در سال زراعی گذشته میزان سمپاشی بر علیه آفت سن در بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع غلات استان انجام شد که پیش بینی می شود این میزان در سال زراعی جاری به بیش  از ۱۸۰ هزار هکتار برسد.

وحدت با بیان اینکه در زمینه تامین سموم غلات و علف کش های گندم هیچ گونه کمبودی وجود ندارد، تصریح کرد: در همه مراحل عملیات، رعایت اصول مبارزه و اصول سمپاشی ضروری بوده و استفاده از سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات برابر دستور العمل های ارسالی الزامی است تا علاوه بر کسب نتایج مطلوب، مسائل بهداشتی و زیست محیطی نیز رعایت شود.

این مسئول یاد آور شد: مبارزه علیه آفت سن اعم از سن مادر و پوره نقش مهمی در ارتقای کیفیت محصول در مزارع گندم دارد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان مبارزه به موقع با آفت سن غلات را جدی بگیرند، افزود: سازماندهی، همکاری و مشارکت شبکه های مراقبت بخش خصوصی و دولتی در استان ها برای انجام مبارزه به موقع با آفت سن غلات لازم و ضروری است .

وحدت  با بیان اینکه بر اساس برآوردهای اولیه در حدود دو میلیارد اعتبار برای مبارزه با افات عمومی و همگانی مورد نیاز است، اظهارکرد: با توجه به عملکرد خوب سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سال های اخیر در مهار آفت سن غلات، امیدواریم امسال نیز درصد خسارت این آفت در استان با حمایت های استانداری و فرمانداری های شهرستانها و همکاری عوامل مربوط به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: در روزهای پایانی اسفند ماه سال جاری بازدید از اماکن زمستان گذرانی سن غلات در مزارع  به صورت جدی پیگیری و بررسی شود.

در ادامه جلسه مدیران و مسئولان جهاد کشاورزی در شهرستانهای نقده ، بوکان، مهاباد و .. به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تراکم آفت سن در مزارع و اقدامات انجام گرفته پرداختند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید