Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

فعالیت 60 نهالستان مجوزدار در آذربایجان غربی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : 60 واحد نهالستان و مراکز کشت بافتی دراستان مجوز فعالیت از سازمان جهاد کشاورزی را دریافت کرده اند که در حال حاضر 51 واحد از این نهالستان ها مشغول به فعالیت هستند.

فعالیت 60 نهالستان مجوزدار در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جعفر وحدت اظهار کرد : کشاورزان قبل از خرید نهال از سلامت و اصالت نهال اطمینان حاصل نمایند و نهال مورد نیاز خود را صرفا از نهالستانهای مجوزدار و مورد تایید کمیته فنی نهال استان تهیه نمایند.

وحدت ادامه داد: کشاورزان در خرید نهال به برچسب و لیبل نهال دقت کرده و نهال خود را با فاکتور رسمی از محل نهالستانهای مجوز دار تهیه نمایند.

وی تصریح کرد: تهیه هر گونه نهال از مراکز غیر مجاز و دپو شده علاوه بر عدم اطمینان از اصالت پایه و پیوندک می تواند در بلند مدت هزینه های مازاد بر باغدار تحمیل نموده و هدف نهایی حاصل نگردد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین تاکید کرد: افراد در جابه جایی نهال از استان به سایر استانها با مراجعه به مدیریت حفظ نباتات استان نسبت به اخذ گواهی بهداشت نباتی اقدام کنند.

وحدت اذعان داشت : دراین استان انواع نهال مثمره دانه دار اعم ازسیب،گلابی، به، هسته دار شامل هلو، شلیل، آلو، زردآلو، آلو، آلبالو، گیلاس و انواع دانه ریز شامل انگور،انواع بری ها ، توت فرنگی،  دانه خشک اعم از گردو ، بادام و انواع نهال گیاهان دارویی با پایه های رویشی و بذری در نهالستانهای مجوزدار و  دو مرکز کشت بافتی مجاز تولید و علاوه بر تامین نیاز استان، مابقی به کشورهای همسایه از جمله عراق، آذربایجان ،ارمنستان و افغانستان و سایر استانها صادر می شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: انواع پایه رویشی که در این استان تولید می شوند ، شامل پایه سیب از نوع M7,M9,MM106 ,MM111 ، گلابی  پیرودووارف و سری OHF  گیلاس و آلبالو از نوع گزیلا 6 و ماکسما، هلو،شلیل و بادام GF , GN  آلو و زردآلو میروبالان انواع بری ها شامل بلوبری، رزبری، لوگان بری، گوجی بری و انواع ارقام وژنوتیپ های گل محمدی است.

وحدت ادامه داد: در ایام تعطیلات عید نوروز در کلیه گمرکات استان و همکاران قرنطینه نباتی  در مدیریت حفظ نباتات سازمان جهت ارائه خدمات در قالب صادرات ، واردات و ترانزیت محموله های کشاورزی در آماده باش کامل هستند و حضور مستمر خواهند داشت.

 

 

 


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید