Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی:

آغاز عملیات واکسیناسیون دام های سبک برعلیه بیماری تب برفکی در آذربایجان غربی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی از آغاز عملیات واکسیناسیون دام سبک (گوسفند و بز) برعلیه بیماری تب برفکی در استان خبر داد.

آغاز عملیات واکسیناسیون دام های سبک برعلیه بیماری تب برفکی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،سید امید خلیل زاده گفت: یکی از راه های مهم کنترل بیماری فوق العاده مسری و پر خسارت تب برفکی ، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی – قرنطینه ای ، واکسیناسیون منظم و دوره ای جمعیت حساس دامها استان است.

وی افزود : دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، جدا سازی دام بیمار از سالم، عدم تردد به میادین دام سنتی ، واکسیناسیون به موقع وپاک سازی و  ضد عفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد :در همین راستا عملیات واکسیناسیون دام سبک گوسفندو بز علیه بیماری تب برفکی در استان از8 اسفند تا اوخرا اردیبهشت ماه سال 1401  به مدت سه ماه در سطح واحدهای اپیدمیو لوژیک با اولویت دامهای کوچ رو و عشایری آغاز و عملیاتی می شود.

وی گفت : پیش بینی می شود در این طرح  نزدیک به 4 میلیون راس دام سبک در کلیه واحدهای اپیدمیولوژیک در این مدت با همکاری بالغ بر 107 مرکز مایه کوبی بخش خصوصی با تجهیز110 اکیپ  تحت نظارت اکیپ های بخش دولتی واکسینه  و ایمن سازی شوند.

خلیل زاده خاطر نشان کرد :تب برفکی از جمله بیماری های ویروسی خطرناک برای دام است که در صورت بی توجهی، این بیماری می تواند منجر به  تلفات دام ، سقط  و ایجاد تاول در زبان و سم دام به همراه علایمی همچون کاهش شیر و راندمان تولید گوشت دام و ریزش شدید بزاق شود که  از جمله علائم این بیماری خطرناک است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید