Iranian Agriculture News Agency

وجود ۵۸ هکتار فضای گلخانه‌ای فعال در آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۵۸ هکتار گلخانه فعال در استان وجود دارد که احداث ۲ هزار هکتار دیگر در دستور کار برنامه های این سازمان قرار دارد.

 وجود ۵۸ هکتار فضای گلخانه‌ای فعال در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی افزود: در مجموع در این گلخانه ها، سالانه یکهزار و ۲۴ تن انواع سبزی و صیفی‌، ۲۳۸ تن توت فرنگی، ۱۴۰ تن گیاهان دارویی، ۶۰ تن میوه ، ۲.۶ میلیون اصله نهال، ۲.۵ میلیون گل شاخه بریده، ۳.۲ میلیون گل گلدانی و ۲۵ میلیون نشا سبزی و صیفی تولید می‌شود. 

وی بیان کرد: کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه در اقتصاد آذربایجان‌غربی مطرح است که افزایش سهم آن در بخش کشاورزی توام با کاهش ۱۰ برابری مصرف آب و افزایش چندین برابری تولید است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه  کرد: تولید محصولات کشاورزی به صورت کشت گلخانه‌ای در تمام طول سال انجام می‌گیرد و این محصولات تولیدی نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.  

کرامتی، با بیان اینکه با توجه به روند رو به رشد توسعه گلخانه‌ها، تولید محصولات از آن نیز امسال افزایش خواهد داشت، افزود: عمده محصولات تولید شده در گلخانه های استان شامل خیار، گوجه فرنگی، گیاهان گلدانی و توت فرنگی است.  

وی اضافه کرد: ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین برای احداث و توسعه گلخانه ها و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه گلخانه ها اقدامات مهم برای توسعه این صنعت مهم و اشتغالزا  در آذربایجان‌غربی است. 

کرامتی اظهار کرد: در کنار فراهم بودن بستر صادرات و تولید در استان، صرفه جویی در مصرف آب و نهاده های کشاورزی، سالم سازی محیط کشت، دارا بودن استاندارد لازم در کنار کاهش هزینه های تولید و خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی از علل توجه بهره برداران و مسئولان به کشت های گلخانه‌ای است. 

آذربایجان‌غربی یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود که می‌توان برای برون رفت از بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه و بحران خشکسالی و توسعه کشاورزی پایدار و مدرن ،کشت گلخانه‌ای در استان را توسعه داد. 

ارزآوری مناسب و ایجاد اشتغال در زمینه گلخانه در استان‌هایی مانند آذربایجان‌غربی که دارای مرزهای مشترک با کشورهای خارجی و نیز آب و هوای مطلوب برای کشاورزی و تولید اقتصادی است موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید