Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی :

صادرات 600 هزار تن سیب درختی در سال جاری

جلسه شورای راهبردی صادرات سیب درختی در جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد

صادرات 600 هزار تن سیب درختی در سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه شورای راهبردی صادرات سیب درختی استان اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس ارزیابی های انجام شده، مجموع صادرات سیب درختی از کشور در سال جاری تاکنون نزدیک به  600 هزار تن بوده که 200  هزار تن ( معادل دو سوم)، مجموع این سیب ها از طریق مبادی و  گمرکات استان به کشورهای همسایه صادر شده است که باید موانع صادراتی موجود در این زمینه تسهیل و مرتفع شود.

کرامتی تصریح کرد: با توجه به فساد پذیری محصولات کشاورزی، باید هر چه سریعتر زمینه صادرات حدود 500 هزار تن سیب درختی ذخیره سازی شده در سردخانه های استان در فرصت محدود باقی مانده تا اخر سال، فراهم شود.

وی ادامه داد: نیاز است برای افزایش بازارپسندی محصولات کشاورزی در کشورهای خارجی، کشاورزان دانش خود را برای بهره گیری از روش های علمی روز دنیا برای افزایش عملکرد تولید محصول در واحد سطح و مدیریت تغذیه بهینه گیاهان و نقش حاصلخیزی خاک در افزایش کیفیت محصول افزایش دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در طول سال بازار های صادراتی کشورهای خارجی را داشته باشیم ، باید ارقام با تیپ های رشدی متفاوت که دارای قدرت رقابتی و بازار پسندی بهتری هستند و همچنین ارقام پایه رویشی را در باغات استان که اکثرا پایه بذری دارند،  اصلاح و جایگزین کرده و توسعه دهیم.

کرامتی با اشاره به مشکلات حمل و نقل، نبود کامیون های یخچالدار، قوانین دست و پاگیر گمرکی و نیز قوانین وضع شده پرپیچ و خم در زمینه صادرات سیب را از مهمترین موانع صادراتی در این بخش عنوان کرد و گفت: باید دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشور و استان تقویت شود و رایزانان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.

وی با اشاره به ضرورت تدوین نقشه راه در مورد سیب استان گفت: بر اساس تاکیدات استاندار آذربایجان غربی با تدوین نقشه راه سیب با رویکرد توجه به تولید، بازار پس از تولید، صنایع تبدیلی و ... تلاش می شود مسایل و مشکلات سیب استان ساماندهی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید