Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب :

نزدیک به 30 هزار هکتار از مزارع میاندوآب به کشت گندم اختصاص یافت

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت : در سال زراعی جاری با توجه به کاهش بارندگی ها، سطح زیر کشت محصولات زراعی در شهرستان افزایش یافته و محصول گندم با ۱۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان را به خود اختصاص داده است .

نزدیک به 30 هزار هکتار از مزارع میاندوآب به کشت گندم اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی دیانتی به همراه کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب به منظور ارائه گزاش عملکرد، بیان مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و بهره مندی از رهنمودهای حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده، امام جمعه این شهرستان، قبل از خطبه های نماز جمعه با وی دیدار کردند.

دیانتی در این دیدار با اشاره به پتانسیل های شهرستان و اقدامات شاخص جهاد کشاورزی اظهارکرد: از ابتدای سال زراعی جاری 16 هزار و 600هکتار از مزارع زیر کشت گندم آبی و 13 هزار و 200 هکتار زیر کشت گندم دیم رفته است و این در حالی است که سال گذشته ۲۵۵۰۰ هکتار از اراضی، زیر کشت محصول گندم بود.

وی بیان کرد: میاندوآب یکی از قطب های مهم کشاورزی و دامپروری استان است و بیش از ۲۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب فعال است از اینرو ۵۰ درصد جمعیت شهرستان به صورت مستقیم و ۷۰ درصد به صورت غیر مستقیم در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و اشتغال و گردش مالی شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.

دیانتی تصریح کرد: حتی فعالیت کارخانجات و صنایع شهرستان که بزرگترین آن کارخانه قند می باشد وابسته به بخش کشاورزی است و مواد اولیه مورد نیاز این صنایع در بخش کشاورزی تولید می شود و این امر نشانگر اهمیت و جایگاه والای بخش کشاورزی در اقتصاد شهرستان است.

وی افزود: اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه از یک سو و کاهش نزولات جوی و خشکسالی، از سوی دیگر در سال زراعی گذشته فشار مضاعفی را به بخش کشاورزی شهرستان وارد کرد. اما با ا این وجود به همت تلاش شبانه روزی کشاورزان و جهادگران جهادکشاورزی سال زراعی گذشته حدود یک میلیون و ۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید شد.

دیانتی با اشاره به توسعه و ترویج تکنیک های جدید آبیاری با رویکرد کاهش مصرف آب در کشت چغندرقند، تغییر آرایش کشت جوی و پشته ۶۰×۴۰، استفاده از نوار آبیاری تی تیپ، کشت نشائی، استفاده از ارقام مقاوم به خشکی، در راستای کاهش مصرف آب در بخش زراعت این محصول، اضافه کرد: امسال ۲۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از ۴ هزار و ۲۵۴ هکتار اراضی زیر کشت این محصول برداشت و به کارخانه قند تحویل داده می شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب تاکید کرد: دولت سیزدهم، تأمین معیشت مردم را بعد از تهیه واکسن کرونا و مقابله با بیماری کرونا، در اولویت قرار داده است و وزیر جهاد کشاورزی نیز درصدد پیاده نمودن کشاورزی قراردادی در کشوراست که راهکار مناسبی جهت برطرف نمودن مشکل تأمین بازار محصولات کشاورزی، خرید تضمینی محصول تولیدی و تزریق نقدینگی لازم جهت تأمین نهاده های کشاورزی، بیمه محصول و سایر هزینه های تولید است.

وی یادآور شد: همچنین در راستای اجرای قانون انتزاع تکالیف مرتبط با تنظیم بازار و واگذاری مسؤلیت نظارت بر تأمین کالاهای اساسی به وزارت جهاد کشاورزی، بازرسان و کارشناسان این مدیریت از تاریخ اجرای قانون، تعداد ۱۵۱ مورد، از مراکز خرید و فروشگاههای این شهرستان بمنظور جلوگیری از گرانفروشی و نظارت بر قیمت و کیفیت کالاهایی مورد نیاز مردم، بازدید نمودند و در راستای تنظیم بازار در دو ماه اخیر، ۵۵ تن برنج، ۱۵ تن مرغ و ۷ تن روغن به نرخ دولتی در سطح شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گفت: در راستای حمایت از دامداران، از آذر ماه سال ۹۹ تاکنون نزدیک به ۴۵ هزار تن انواع نهاده های دامی در بین دامداران توزیع شده است.

وی با اشاره به تجهیز بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان میاندوآب به سیستم های نوین آبیاری، چالش آب را بزرگترین مشکل بخش کشاورزی شهرستان برشمرد و گفت: کاهش ۴۰ درصدی حق آبه بخش کشاورزی شهرستان، همسو با تخصص اعتبارات لازم جهت بهبود و تغییر زیرساخت ها و اجرای پروژه های عمرانی آب و خاک نیست؛ متأسفانه ستاد احیاء دریاچه ارومیه به تعهدات خویش در این خصوص عمل نکرده است و با توجه به اینکه تحویل آب شهرستان میاندوآب از سد بوکان انجام می گیرد ۲۰ درصد از آب نیز در مسیر با تبخیر و برداشت های غیر مجاز کاهش می یابد و کشاورزان شهرستان از نظر تأمین آب مورد نیاز در مضیقه هستند.

 در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده، امام جمعه شهرستان میاندوآب اظهار کرد: خدمت صادقانه مسئولین و کارگزاران دولت به مردم موجب اعتمادسازی و افزایش رضایت مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی می شود و تدوام و ثبات انقلاب را تضمین می کند.

وی افزود: مسئولین همواره باید در کارها رضایت پروردگار و مردم را مد نظر داشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید