Iranian Agriculture News Agency

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان:

مصرف کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی آذربایجان غربی کمتر از میزان توصیه شده است

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی گفت : میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه در اراضی کشاورزی استان هیچ زمانی بی رویه نبوده و حتی مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب در استان است.

مصرف کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی آذربایجان غربی کمتر از میزان توصیه شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علیرضا قربانی افزود: براساس ارزیابی  آمارهای چندین سال اخیر در کشور و استان ، کماکان مقادیر توزیع و جذب و مصرف کود های یارانه دار کمتر از مقادیر توصیه شده است .

قربانی تصریح کرد: به عنوان مثال میزان کود ازته مورد نیاز برآورد شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان برای مصرف یک سال استان بیش از ۱۲۰ هزارتن تخمین زده شده و این در حالی است که سهمیه تخصیصی سال ۱۴۰۰ کود اوره یارانه دار شرکت خدمات حمایتی ۶۱ هزار و ۳۰۰ تن اعلام گردیده است.
 وی ادامه داد: از جمله دلایل تخصیص این میزان از سهمیه بر این مبنا بوده است  که درصدی از کود ازته برآورد شده به صورت یارانه دار در اختیار کشاورزان قرار گیرد و مابقی با توصیه کارشناسان و با دقت بیشتر و از محل سایر کودهای دارای ترکیبات نیتراته به منظور جلوگیری از پرمصرفی ، توسط کشاورزان تهیه و مصرف شود.
قربانی خاطر نشان کرد: کاهش مصرف استفاده از کودهای فسفاته و پتاسه در اراضی باغی و زراعی، به دلیل افزایش ۵ برابری قیمت آن نهاده ها در ابتدای سال۹۹ خود بخود تا حد بحران و خطر کاهش عملکرد محصولات کشاورزی پیش رفته و مسئولین عالی رتبه وزارت جهاد کشاورزی به منظور جلوگیری از بروز خسارات قابل توجه کمی و کیفی و کاهش درآمد عمومی  در صدد ارائه راهکارهای اساسی برای مصرف بهینه نهاده ها هستند.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به کیفیت کودهای تامین و توزیع شده شرکت خدمات حمایتی گفت: تمامی کودهای تدارک شده وارداتی و تولید داخل در چندین مرحله مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت عدم رعایت اصول استاندارد مجوز توزیع از آن کودها به طور سیستماتیک سلب می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید