Iranian Agriculture News Agency

استاندار آذربایجان غربی:

بخش کشاورزی نقش مهمی در رونق اقتصادی ، تولیدثروت و اشتغال استان دارد

استاندار آذربایجان غربی گفت: بخش کشاورزی نقش مهمی در رونق اقتصادی ، تولید ثروت و اشتغال استان دارد.

بخش کشاورزی نقش مهمی در رونق اقتصادی ، تولیدثروت و اشتغال استان دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، محمد صادق معتمدیان به همراه رئیس کل دادگستری استان در استودیو کشاورز و  برنامه زنده تلویزیونی شبکه برکت حضور یافت و در بازدید سر زده از مراکز و واحدهای مختلف ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان ، ضمن تقدیر از زحمات تلاشگران عرصه تولید و فعالان بخش کشاورزی استان، با اشاره به هدف گذاری کلان رشد اقتصادی هشت درصدی در کشور طی سال آینده، این رقم را در استان ۷.۳ درصد اعلام کرد و افزود: یکی از مهمترین مولفه های رسیدن به این رشد، بخش کشاورزی است. 

معتمدیان اظهار کرد: بخش کشاورزی به عنوان یکی ازپیشران های اصلی توسعه و رشد اقتصادی استان است و باید نگاه ویژه ای به این بخش صورت گیرد که این نگاه در لایحه بودجه سال آینده لحاظ شده است. 

وی با بیان اینکه در استان آذربایجان غربی زمینه و بستر توسعه صادرات محصولات کشاورزی فراهم است، تصریح کرد:  توجه به این حوزه بسیار ضروری است چرا که زیرساخت های مناسبی از منابع آبی و خاکی در استان داریم و وجود موقعیت ژئوپلیتیک و قرار گرفتن در مسیر شاهراه های بین المللی نیز بر اهمیت این حوزه افزوده است. 

معتمدیان تاکید کرد: تلاش ما در جهت تحقق ارتقای بهره وری و سرمایه گذاری  و دست یابی به رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی در سطح استان است که بخش کشاورزی یکی از مهمترین مولفه ها در این زمینه است. 

وی ادامه داد: با تحقق این موضوع، افزایش درآمد کشاورزان، رفع مشکل بیکاری و اشتغال جوانان، توسعه صادرات را شاهد خواهیم بود و ارز آوری خوبی نیز از این طریق عاید استان خواهد شد. 

استاندار آذربایجان غربی گفت: یکی از مولفه های بسیار مهم و اثرگذار حوزه کشاورزی که باید هر چه سریعتر نهادینه و اجرایی شود، مدیریت مصرف بهینه آب است،که رویکرد جدید دولت سیزدهم در بحث کمک به بحران کم آبی دریاچه ارومیه در فاز دوم اقدامات نرم افزاری است که نقش کشاورزان در این زمینه خیلی مهم و تاثیر گذار است. 

وی اضافه کرد: فاز اول و سخت افزاری طرح های مربوط به احیای دریاچه ارومیه شامل ساخت سد، احداث تونل و تصفیه خانه در حال رسیدن به سرانجام است و در صدد پرداختن به حوزه نرم افزاری هستیم که محور مهم این بخش نیز حوزه جهاد کشاورزی به شمار می رود. 

استاندار آذربایجان غربی اظهار امیدواری کرد: اقدامات در این بخش منجر به احیای دریاچه ارومیه شده و معیشت بخش کشاورزی نیز لحاظ شود. 

معتمدیان همچنین بر اجرای سند سازگاری با کم آبی در آذربایجان غربی تاکید کرد و افزود: توسعه کشت گلخانه ای و تغییر الگوی کشت، ایجاد مقدمات مکانیزه کردن اراضی، استفاده از سیستم های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار از اولویت های ما در این بخش است. 

وی اضافه کرد: خروجی این برنامه ها برای ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی است و امیدواریم این ارزش افزوده در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا زمینه رضایت بیشتر این قشر را فراهم کند. 

استاندار آذربایجان غربی با انتقاد از سوء استفاده واسطه‌ها از دسترنج و حاصل زحمات کشاورزان بیان کرد: تلاش داریم با ایجاد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و توسعه صنعت سورت و بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی ، برند سازی محصولات استراتژیک ، عقب ماندگی های این بخش را جبران کنیم که در این خصوص از همه ظرفیت های سرمایه گذاری استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید