Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی :

ارتقای سطح معیشت زارعین دیم کار با اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و ارتقای سطح معیشت زارعین دیم کار از اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای استان است.

ارتقای سطح معیشت زارعین دیم کار با اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه هماهنگی اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها برای سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ ، اظهار کرد : در پی تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و وزارت جهاد کشاورزی برای جهش تولید در دیمزارهای کشور، به دلیل اهمیت افزایش تولید گندم در راستای تداوم خودکفایی در زمینه گندم، طرح جهش تولید دیمزارها در استان نیز اجرا می‌شود.

کرامتی افزود: بر اساس برنامه ابلاغی طرح جهش تولید دیم زارها درسطح ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان در سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰  اجرا می‌شود که تا کنون در سطح نزدیک به ۱۰۳ هزار هکتار با زارعین عقد قرارداد شده است و این روند ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با تعداد ۲۵ هزار و ۱۵۶ نفر از زارعین دیم کار استان در سطح ۱۴۰۰ روستا در راستای اجرای این طرح عقد قرار داده شده است که هزار دستگاه عمیق کار و ادوات کشاورزی بدین منظور به کارگیری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه این طرح از ۴۰۰  هزار هکتار اراضی دیم قابل کشت در استان ، در سطح ۲۹۵ هزار هکتار اجرایی می شود، افزود: افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره وری در تولید محصولات دیم و توسعه کشت گیاهان جایگزین به ویژه نباتات علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است.

وی استفاده حداکثری از آب باران برای تولید محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان از اهداف اجرای این طرح است که انتظار ما افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی عملکرد تولید محصولات زیر کشت در اراضی دیم است.

وی با بیان اینکه از سطح تعهد ۱۶۰ هزار هکتاری گندم در استان ، تا کنون ۱۵۵ هزار و ۵۹۴ هکتار از مزارع استان در قالب اجرای این طرح زیر کشت گندم رفته است، افزود: کشت محصولاتی همچون، نخود، عدس ، ماشک، کاملینا ، نخود علوفه ای ، گلرنگ و گیاهان دارویی نیز به صورت کشت انتظاری در قالب طرح جهش تولید در استان ادامه دارد و امیدواریم برنامه ابلاغی به طور کامل در استان به اجرا درآید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه ستاد فرمان اجریی امام (ره) با پرداخت یارانه از بیمه محصولات کشاورزی حمایت می کند، بیان کرد: زارعان استان هرچه سریعتر نسبت به بیمه محصولات کشاورزی خود اقدام کنند تا در صورت هرگونه خسارت، بخشی از ضرر کشاورزان جبران شود.

کرامتی با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون، سطح اراضی زراعی تحت پوشش بیمه در آذربایجان غربی ۲۰ درصد افزایش یافته است ، تاکید کرد:  مهلت بیمه گری محصولات زراعی پاییزه تا آخر بهمن ماه و محصولات باغی نیز تا اخر دی ماه ۱۴۰۰ تمدید شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل استان در کشت گیاهان دارویی در قالب طرح جهش تولید از توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر در استان استقبال می کنیم .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید