Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب:

راه برون رفت از مشکل کم آبی در بخش کشاورزی توجه به بهره وری است

معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب گفت: راه برون رفت از مشکل کم آبی در حوزه صنعت و کشاورزی توجه به بهره وری است.

 راه برون رفت از مشکل کم آبی در بخش کشاورزی توجه به بهره وری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، عباس کشاورز عصر چهارشنبه در نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه افزود: ۱۰ سال آینده کشور، دوران ریاضت آبی است، بنابراین برای پایداری سرزمینی، سهم آبی که در کشاورزی مصرف می شود را نیاز است، کاهش دهیم، گفت: راه برون رفت از مشکل کم آبی در حوزه صنعت و کشاورزی توجه به بهره وری است.

کشاورز با اشاره به اینکه باید با حفظ تولید به بهره وری توجه شود ، خاطر نشان کرد: امنیت غذایی و صرفه جویی در آب نیازمند یک رویکرد جدید است چرا که تجربیات گذشته و برنامه های سابق مشکلات بی آبی را حل نمی کند.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب با تاکید به اینکه در مناطق مختلف کشور از دهه ۷۰ رابطه آورد رودخانه ها با بارندگی قطع شده است، اظهار کرد: در دهه ۹۰ میزان آب موجود در رودخانه های کشور ۴۸ میلیارد مترمکعب است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود آب در آب های زیر زمینی بسیار بیشتر از آب های جاری کشور است، ادامه داد: حدود ۱۸درصد خشکی ها به دلیل تغییر اقلیم است ومابقی به دلیل دخل و تصرف انسان در طبیعت کشور است.

مشاور معاون آب و خاک و قائم مقام مجری سامانه های نوین آبیاری نیز در این آیین با بیان اینکه بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید ۴۰ درصد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی محقق می شد، گفت: با وجود تخصیص ۲۵درصدی کل اعتبارات در این زمینه اما ۴۰ درصد کاهش بخش کشاورزی محقق شد.

مسعود علایی با بیان اینکه توجه به موضوع بهره برداران باید در رویکرد جدید ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد، افزود: این موضوع باید به عنوان پیوست به طرح ملی احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد چرا که تحقق آن نقشه راه برای رسیدن به تراز اکولوژیک است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید