Iranian Agriculture News Agency

همایش روز جهانی خاک با حضور مسئولین استانی و کارشناسان کشاورزی برگزار شد

آفرود سواری،‌ نتیجه نگاه سودجویانه به طبیعت است

روز جهانی خاک طی مراسمی با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ، جمعی از مسئولین استانی ، کارشناسان آب و خاک و اساتید دانشگاهی گرامی داشته شد.

همایش روز جهانی خاک با حضور مسئولین استانی و کارشناسان کشاورزی برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، در این همایش که در مجتمع شهیدکسایی جهادکشاورزی استان برگزار گردید داود غنی پور معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این همایش در سخانی با اشاره به علتهای شور شدن خاک گفت: شوری بیش از حد دریاچه در آینده نیز حتماً باعث ایجاد طوفان های نمکی خواهد شد و گنبدهای نمکی مسیر آجی چای و بستر خود دریاچه نیز این مسأله را تقویت می کند.

 محمدرضا ساریخانی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز  نیز با بیان اینکه خاک محل و بستری برای موجودات زنده می باشد گفت: متاسفانه 50درصد خاکهای ایران در معرض شور شدن می باشند که استفاده بیش از خاک و آب و نفوذ آب دریاها و کمی بارش یکی از موضوع هایی است که می شود برای این کار نام برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی نیز در سخنانی بر حفظ و احیاء خاک در حوضه دریاچه ارومیه تاکید نموده و گفت: باید معیشت مردم در کنار حفظ و احیاء خاک کاملاً در نظر گرفته شود از جمله اینکه معیشت جایگزین برای آنها تعریف شود و نهاده های دامی آنها در اختیارشان قرار گرفته باشد تا نیازشان به عرصه های حفاظت شده قطع یا کم شود از طرفی برای اینکه برنامه های حفاظت خاک و عرصه های طبیعی و جلوگیری از شور شدن خاک نتیجه بخش باشد باید مدیریت واحد اعمال شود لذا تا زمانیکه ارگانهای مختلف برای خاک تصمیم می گیرند اقدامات انجام شده یا نتیجه نخواهد داد یا نتایج در خور توجه نخواهد بود.

 رحیم مهردادی به آفرودسواری بعنوان یکی از معظلات نابود کننده منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: آفرودسواری نتیجه نگاه سودجویانه و تعدد مراکز تصمیم گیری درباره طبیعت است که موجب نابودی جنگل ها، مراتع و فرسایش خاک و از بین رفتن آرامش مناطق  می گردد.

وی گفت: برای مقابله با فرسایش بادی در مناطق بحرانی حاشیه دریاچه ارومیه کاشت انواع بوته ها و طرحهای قرق و سیستمهای چرایی در 20 روستا و در حدود 32 هزار هکتار زمین اجرا شده است ولی در این طرح ها نیز به مشکلات مردم توجهی نشده و طرحهای جایگزین برای تعلیف دام ها و معیشت مردم منطقه تعریف نشده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید