Iranian Agriculture News Agency

توسعه رستورانهایی با غذای آبزیان در آذربایجان شرقی/ وجود 25 رستوران منحصر به طبخ ماهی در استان

اختصاص برند منتخب سازمان شیلات ایران به استان آذربایجان شرقی در دو سال گذشته

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی استان پیشرو و برتر در زمینه نوآوری در عرضه و طبخ آبزیان در کشور است.

توسعه رستورانهایی با غذای آبزیان در آذربایجان شرقی/ وجود 25 رستوران منحصر به طبخ ماهی در استان

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، در آستانه ولادت باسعادت حضرت زینب کبری (س) و همزمان با روز جهانی خاک ، اولین شعبه فیش باگت در ایران و سومین شعبه بزرگترین رستوران تخصصی طبخ و عرضه ماهی کشور (تنها دارنده برند منتخب شیلات کشور در زمینه نوآوری در عرضه و طبخ آبزیان) با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، فرماندار شهرستان تبریز و سایر مسئولین سازمان ها و ادارات کل مرتبط در فودکورت مجتمع تجاری اطلس تبریزافتتاح گردید.

 اکبر فتحی در حاشیه این مراسم  در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی چنین رخدادی را نشانه حرکت به سمت امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه دانست و افزود: در مورد مصرف آبزیان در استان در سال 1357 در سبد خانوار هیچ جایگاهی برای آن تعریف نشده بود بطوری که در این سال مصرف سرانه آبزیان استان به سختی به 100 گرم در سال می رسید لیکن هم اکنون پس از چهار دهه این میزان به 7.5 کیلوگرم رسیده و هر سال جایگاه خوبی را در سبد خانوارهای استان برای خود اختصاص می دهد.

وی با بیان اینکه این موفقیت از یک طرف وابسته به فعالیتهای ترویجی و آگاه سازی جامعه بوده و از طرف دیگر رشد 200 برابری فروشگاه ها و مراکز عرضه آبزیان، توسعه رستورانهای ویژه آبزیان به 25 مورد و بیش از 100 مورد غذاخوری با غالبیت پخت ماهی در شهرستانهای تبریز، میانه، جلفا، مراغه، اهر، مرند، شبستر، بستان آباد و سراب و ایجاد کارخانجات و واحد های فراوری به ظرفیت 5000 تن در سال در چهار دهه گذشته از عوامل توسعه آبزی مصرفی در استان بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با  اشاره به رستوران منتخب ماهی خوب و اینکه بواسطه تلاشهای این مجموعه ، برند منتخب سازمان شیلات ایران در دو سال گذشته به استان آذربایجان شرقی اختصاص یافته است ادامه داد: طبخ تخصصی و ویژه آبزیان تبریز در این سطح، در کشور بی سابقه بوده و حتی در استانهای ساحلی کشورمان، رستورانی که در این وسعت که منحصراً به طبخ و سرو ماهی بپردازد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این رستوران از سال گذشته برای نخستین بار در کشور به پخت ماهی روی سنگ پرداخته است گفت: نقش این مجموعه در آشتی مردم تبریز و استان و آشنایی با طبخ انواع ماهیان و رشد مصرف سرانه در سالهای اخیر چشمگیر بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه آذربایجان شرقی از ظرفیتهای بسیار خوبی به لحاظ تولید و صادرات در حوزه شیلات، آبزی پروری، صید و صیادی و فرآورده های شیلاتی برخوردار است افزود: ظرفیت های شیلاتی می تواند اشتغال، تولید و ارزآوری قابل توجهی برای کشور  و استان داشته باشد.

وی یکی از راه های افزایش مصرف ماهی را تنوع بخشی در تهیه غذاهای مختلف با این محصول سالم و مغذی دانست و افزود: به خاطر فرهنگ سازی های انجام شده شاهد افزایش مصرف ماهی در استان هستیم.

 فتحی با بیان اینکه نوع تغذیه، تأثیر مهمی در سلامت انسان دارد افزود: گروهی از مواد غذایی که تأثیر مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از بیماریها دارند، ماهی و آبزیان هستند.

وی با بیان اینکه یکی از راه های افزایش مصرف ماهی تنوع بخشی در تهیه غذاهای مختلف با این محصول سالم و مغذی است گفت: با عنایت به اهمیت مصرف ماهی وآبزیان در ارتقاء سلامت افراد جامعه و به یمن افتتاح"فیش باگت" که برای اولین بار در ایران توسط رستوران طبخ ماهی و آبزیان تبریز ایجاد شده است لازم می دانم از زحمات ارزشمند مدیر و کارآفرین جوان این مجموعه که اسباب اشتغال مستقیم بیش از 100 نفر را فراهم نموده است صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از توسعه رستورانها با غذای آبزیان در استان خبر داد و ادامه داد: به منظور تبلیغ استفاده عمومی مردم از آبزیان تاکنون 10 واحد رستوران که انحصاراً به طبخ  ماهی و آبزیان می پردازند در سطح شهر تبریز راه اندازی شده است که جهت استفاده عموم مردم و گردشگران از غذاهای دریایی و آبزیان می باشد.

وی افزود: درصدد هستیم این رستوران ها را در سطح استان و در مسیرهایی که گردشگران در آن مسیرها و جاده ها در تردد می باشند، راه اندازی نماییم تا بتوانند از این رستورانها بهره مند شوند و بدین طریق فرهنگ استفاده از آبزیان در جامعه باب شود.

 فتحی در رابطه با فرهنگ سازی و تمهیدات دیگر جهت تشویق مردم برای استفاده از آبزیان گفت: مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برنامه های فرهنگی و جشنواره های مختلفی را در سطح استان و شهرستانها ترتیب داده است و از این طریق عمده فعالیتهای فرهنگ سازی استفاده از آبزیان انجام می شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب در بخش شیلات در مقایسه با سایر بخشهای کشاورزی بسیار ناچیز است ادامه داد: در منابع آبی استان شامل سدها و دریاچه ها ظرفیت های زیادی جهت تولید آبزیان وجود دارد که آبی مصرف نمی شود و در پرورش ماهی در قفس نیز هیچگونه آبی مصرف نمی شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به برنامه ریزیهای صورت گرفته جهت اختصاص آب چاه های کشاورزی به آبزی پروری در استان گفت: این امر می تواند آبزی پروری  را بصورت خرد در استانهای غیرساحلی توسعه دهد و پروتئین آبزیان را در دورترین نقاط  استان که امکان دسترسی به ماهی را ندارند برای استفاده مردم فراهم کند.

گفتی است به دنبال افتتاح سومین شعبه این مجموعه بی نظیر و منحصر به فرد در کشور، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و فرماندار تبریز با اهدای لوح های جداگانه ای از تلاش و خدمات آقای محمود خادم حقیقی مدیر رستوران تقدیر کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید