Iranian Agriculture News Agency

جعفروند خبر داد:

تولید 8603 تن انواع آبزیان در استان آذربایجان شرقی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید 8603 تن انواع آبزیان (گرمابی، سردابی و خاویاری) طی سال گذشته از سطح 12 هزار و 201 هکتار مزرعه در استان خبر داد و افزود: از این تعداد، 2733 تن شامل انواع ماهیان از منابع آبی استان صید شده است.

 تولید 8603 تن انواع آبزیان در استان آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، قاسم جعفروند در جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان آذربایجان شرقی ضمن تبریک 21 نوامبر روز جهانی ماهیگیری و آبزی پروری ، با بیان این‌که شهرستانهای سراب با صید 1311 تن ماهی و مراغه با صید 1300 تن ماهی دو شهرستان پیشتاز در امر شیلات هستند، اظهار کرد: طی سال 99، بالغ بر دو تن آرتمیا، 52 تن ماهیان خاویاری، 650 هزار قطعه زالو و 13 میلیون و 75 هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید شده است.

وی با اشاره به وضعیت شهرستانهای استان در تولید انواع ماهیان، افزود: در سال گذشته 5426 تن ماهی سردآبی و 3177 تن ماهی گرمابی در استان پرورش یافته که شهرستان مراغه با صید 1280 تن ماهی سردابی و خداآفرین با صید 1070 تن ماهی گرمابی رتبه نخست استان را در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه ظرفیتهای توسعه آبزی‌ پروری استان بدون لحاظ محدودیتهای موجود بالغ بر 17 هزار و 46 تن تولید انواع آبزیان است، ادامه داد: براساس هفتمین برنامه پیشنهادی شیلات استان به سازمان شیلات کشور در خصوص نیازسنجی و پیش بینی تولید، در سالجاری با تخصیص 107 میلیارد ریال اعتبار به این بخش، کل تولیدات بخش شیلات استان از8600 تن به 9200 تن در سال خواهد رسید.

جعفروند با بیان این‌که براساس این برنامه، تولید سالانه بخش شیلات استان در سال 1404 به 12 هزار و 500 تن می‌رسد، گفت: از جمله‌ طرحهای در دست اجرای این حوزه شامل شهرک شیلاتی پایاب سد حاجیلار چای ورزقان با ظرفیت تولید 1500 تن ماهی سردآبی، پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر با ظرفیت تولید 20 تن بیوماس و چهار تن سیست و یک مجموعه کشت و صنعت با تولید 125 تن قزل آلا، 125 تن ماهی گرمابی و125 تن خاویاری است.

وی ادامه داد: از طرحهای دیگر بخش شیلات استان نیز می‌توان به طرحهای پرورش ماهی در مخزن سد خداآفرین با ظرفیت تولید 2000 تن ماهی گرمابی، شرکت پرورش ماهیان سردآبی با ظرفیت تولید 1440 تن قزل آلا و پرورش ماهی خاویاری در حاشیه رود ارس با ظرفیت تولید 100 تن گوشت ماهی خاویار اشاره کرد.

وی در ادامه در خصوص مهمترین مشکلات و چالش‌های بخش آبزی‌پروری استان، تشریح کرد: نظام نامه آبزی پروری موجود در آبهای داخلی که دوره آزمایشی آن در سال 93 به اتمام رسیده است، دارای مشکلات بسیاری بوده و نوسانات شدید قیمت نهاده‌ها و افزایش قیمت تمام شده نیز بهره برداران این حوزه را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با انتقاد از عدم توجه وزارت نیرو به مفاد ماده 24 آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی مبنی بر تخصیص سهم  آبزی‌پروری از تاسیسات آبی احداثی خود، افزود: نبود بخش تحقیقات شیلات در مرکز تحقیقات استان و عدم وجود کارشناس تکثیر و پرورش آبزیان در سطح استان جزو مهمترین مشکلاتی است که بخش شیلات استان با آن درگیر است.

وی با اشاره به سایر مشکلات این بخش، اظهار کرد: آذربایجان شرقی با وجود این‌که دارای هیچ دریایی نیست اما یکی از استانهای دارای ظرفیت در بخش شیلات محسوب می‌شود که سرمایه گذاران می‌توانند با ورود به این حوزه هم در گسترش تولیدات آبزیان استان سهیم باشند و هم به سودهایی در این حوزه دست یابند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید