Iranian Agriculture News Agency

افشانی در گفتگو با ایانا خبر داد:

تولید بیش از 12۰۰ تن قارچ خوراکی در شهرستان تبریز

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز گفت: طی سال گذشته بیش از یکهزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی در شهرستان تبریز تولید شده است.

تولید بیش از 12۰۰ تن قارچ خوراکی در شهرستان تبریز

فرامرز افشانی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه پرورش قارچ یکی از مشاغل زودبازده و در عین حال با ریسک سرمایه گذاری کم است؛ گفت: امروزه حتی افراد علاقه مند در واحدهای کوچک و خانگی اقدام به پرورش قارچ، این گیاه سرشار از پروتئین و املاح معدنی می کنند و همین مساله باعث رشد تولید این محصول و افزایش حضور آن در سبد غذایی مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان تبریز نیز از جمله شهرستانهایی است که اقدام به پرورش و تولید قارچ نموده و در استان جایگاه دوم را در این زمینه ازآن خود کرده است، افزود: ۴۶ درصد تولیدات قارچی استان که تقریباً یکهزار و ۲۰۰ تن می باشد از این شهرستان تامین می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز افزود: ۲۷ واحد خانگی و ۴ واحد صنعتی در زمینه کشت و تولید این محصول در شهرستان تبریز فعالیت دارند که یک واحد صنعتی نیز طی روزهای آتی به آن اضافه خواهد شد.

 افشانی در ادامه تاکید کرد: به ازای تولید هر پنج تن قارچ، برای یک نفر در ماه اشتغال زایی انجام می گیرد و در شهرستان تبریز ۱۵۸ نفر در این زمینه مشغول بکار و فعالیت می باشند .

وی با بیان اینکه در گذشته برای  پرورش دهندگان خانگی، مجوز صادر و تسهیلاتی ارائه گردیده است و همچنین واحدهای صنعتی فعال نیز از محل سامانه سیتا و سایر تسهیلات برخوردار بوده اند، گفت: متاسفانه در طی ۲ سال اخیر تسهیلات مشخصی نداشته ایم که امسال بعد از اعلام سهمیه ها و پروژه ها اعلام خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز همچنین به مشکلات و چالشهای توسعه قارچ اشاره کرد و گفت: عدم وجود کارخانه کمپوست قارچ در سطح استان، قیمت بالای تولید و حمل ونقل کمپوست باعث مشکلاتی در این زمینه شده است که از سرمایه گذاران تقاضا داریم با احداث واحدهای تولید کمپوست، پرورش دهندگان را در راستای این امر یاری کنند.

 افشانی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر چالشهای موجود در این زمینه نوسانات بازاری و نابسامانی آن است که باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است که امیدواریم با حمایتهای صورت گرفته در زمینه صادرات، اندکی از این مشکلات را مرتفع سازیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید