Iranian Agriculture News Agency

پیام رئیس کارگروه پدافندغیرعامل جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل

اجرای صحیح پدافند غیرعامل کشاورزی می‌تواند مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی استان باشد

رئیس کارگروه جهادکشاورزی پدافند غیرعامل استان و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در پیامی ضمن گرامی داشت هفته پدافند غیرعامل تاکید نمود: تهدید امنیت غذایی یکی از مهمترین جنبه های مخاطرات زیستی به شمار می رود، لذا حوزه پدافند غیرعامل در بحث امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

اجرای صحیح پدافند غیرعامل کشاورزی می‌تواند مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی استان باشد

  به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، متن کامل پیام  اکبر فتحی به شرح زیر  است:

بسم الله الرحمن الرحیم

همانطور که همگان مستحضرید در تقویم سالیانه شمسی، هشتم آبان  لغایت چهاردهم آبان ماه  به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری و شعار «پدافند غیرعامل، ایران پایدار» به عنوان شعار نمادین در سالجاری برای هفته پدافند غیرعامل انتخاب شده است.

 پدافند غیرعامل مکمل پدافند ملی و همه جانبه کشور، صلح آمیزترین و اثربخش ترین روش دفاعی است که کاهش آسیب پذیری زیرساختهای ملی و مراکز حیاتی، حساس و مهم و پایداری ملی را در پی دارد و در بخش کشاورزی به منظور پیش آگاهی و ایجاد آمادگی، پیشگیری، کاهش آثار و مقابله با تهدیدات غیرطبیعی یا عمدی و نیز بحران های ایجاد شده توسط نیروهای متخاصم صورت می گیرد در این راستا اجرای الزامات و اقدامات دفاع غیرعامل برای مقابله با تهاجمات دشمن و تقلیل خسارات ناشی از تهدیدات و اقدامات دشمن به خصوص در بخش کشاورزی ، موضوعی بنیادی و حیاتی است.

وسعت و دامنه موضوع پدافند غیرعامل در مباحث کشاورزی بسیار گسترده می باشد از این رو شناسایی، طبقه بندی و اولویت بندی مراکز و تأسیسات مهم، کنترل بیماریهای مشترک انسان و دام، کنترل آفات و بیماریهای گیاهی ، ذخیره مواد اولیه ضروری مورد نیاز مردم  و تأمین و نگهداری و توزیع کالای اساسی در سطح استان در نقاط امن برای مقابله با اقدامات و تهدیدات دشمن از جمله وظایف جهادکشاورزی است.

بخش کشاورزی وظیفه اصلی امنیت غذایی کشور، تولید و سلامت غذایی مردم را برعهده داشته و همواره با چالشها و تهدیدات مختلف همراه بوده است و اجرای الزامات و اقدامات پدافند غیرعامل می تواند نقش اساسی برای کاهش آسیب پذیری و ارتقاء پایداری در برابر تهدیدات و کاهش تبعات ناشی از آن را ایفا نماید .

  با توجه به چالشهای مهم بخش کشاورزی (فرسایش خاک، مدیریت منابع آب، انواع آفات و بیماریهای محصولات زراعی و باغی، آلودگی منابع آبی و خاک و...)، سلسله اقدامات پدافند غیرعامل، از جایگاه بالایی برخوردار می باشد.

کم آبی، خشکسالی و کمبود بارش به عنوان بخشی از تهدیدات حوزه بخش کشاورزی سرمنشاء تغییر و کوچ اجباری انسانها تلقی گردیده که این امر سرآغاز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی متعددی است و تهدید امنیت غذایی یکی از مهمترین جنبه های این مخاطرات است که می تواند برای هر کشوری چالش برانگیز باشد.

توجه به مسأله پدافند غیرعامل ضمن کاهش آسیب پذیری و افزایش پایداری و توان بازدارندگی، تسهیل کننده مدیریت بخشهای مختلف جامعه من جمله حوزه وسیع کشاورزی است. بی گمان شناسایی نقاط آسیب پذیر و مقاوم سازی زیرساختهای عمومی و اختصاصی کشور و فرهنگ سازی در جهت ارتقای آستانه پایداری ملی در شرایط بحرانی، آسیب پذیری کشور را در مقابل تهدیدات مختلف کاهش خواهد داد.

از این رو در سالجاری که شعار «پدافند غیرعامل، ایران پایدار» برای هفته پدافند غیرعامل در نظر گرفته شده است؛ شایسته است زمینه آشنایی هرچه بیشتر آحاد جامعه، علی الخصوص بهره برداران بخش کشاورزی با مفاهیم و موضوعات مرتبط و اهداف، رویکردها و راهبردهای اصولی فراهم و با برنامه‌ریزی مدون برای کشاورزان و بهره برداران استان، ساز و کارهای پدافند غیرعامل به طور جدی پیگیری و اجرایی شود. به عبارت دیگر، اجرای صحیح پدافند غیرعامل کشاورزی می‌تواند مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی استان باشد .

با توجه به اهمیت مقوله امنیت ملی و ویژگیهای خاص بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی، حفظ زمین یکی از اولویت های پدافند غیرعامل در استان محسوب و تغییر کاربری غیرمجاز و ساخت وسازهای بی رویه از دغدغه های جدی این بخش در تامین امنیت غذایی آحاد جامعه به شمار می رود که البته با صنعتی و مکانیزه شدن فعالیتهای کشاورزی آذربایجان شرقی به ویژه ایجاد صنایع وابسته به کشاورزی و همچنین توسعه سیستمهای گلخانه ای و از همه مهمتر توجه به صادرات محصولات مازاد بر  مصرف بخش کشاورزی، شاهد کاهش این دغدغه ها هستیم.

حفظ حریم عرصه های طبیعی در استان از دیگر دغدغه های اصلی پدافند غیرعامل استان می باشد. توجه به مراتع برای حمایت از دام و دامداران ضروری است و همسو با این رویکرد، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، دامپزشکی و اداره کل امور عشایر استان همکاری خوبی در اجرای طرحهای پدافند غیرعامل استان دارند.

هم اکنون پیگیری سیاستهای کشاورزی قراردادی و همچنین صدور مجوزهای مختلف انبارداری و ایجاد سردخانه ها با هدف گسترش و تکمیل زنجیره افزایش تولید و نگهداری محصولات کشاورزی استان به عنوان طرحهای مهم پدافند غیرعامل سازمان بوده و با این اقدام قدرت چانه زنی کشاورزان برای عرضه به موقع با قیمت مناسب با گسترش ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی در استان افزایش یافته است.

 اینجانب فرارسیدن هفته پدافند غیرعامل را به کلیه فعالان و دست اندرکاران عرصه کشاورزی استان تبریک عرض نموده، توفیق روزافزون همکاران و کلیه بهره برداران عزیز را از درگاه ایزد منان  آرزومندم .

 

                           اکبر فتحی

رئیس کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل استان

و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید