Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگوی اختصاصی با ایانا خبر داد:

ایجاد زمینه صادرات سیب آذربایجان شرقی به کشور ازبکستان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به سهم ۵.۴ درصدی استان از صادرات محصولات کشاورزی کشور، گفت: در سال ۹۹، صادرات محصولات کشاورزی استان بالغ بر ۲۸۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

ایجاد زمینه صادرات سیب آذربایجان شرقی به کشور ازبکستان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی

اکبر فتحی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با تشریح وضعیت صادرات محصولات کشاورزی کشور، اظهار کرد: میزان صادرات محصولات کشاورزی کشور در سال ۹۹، برابر ۲.۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، از افزایش شش درصدی برخوردار است.

وی در تشریح وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان نیز اظهار کرد: در شش ماهه نخست سالجاری، میزان صادرات محصولات کشاورزی استان با میزان واردات برابری می‌کند به طوری که ماهانه حدود ۲۴ میلیون دلار صادرات و ۲۴ میلیون دلار واردات وجود داشته است.

 فتحی از صادرات حدود ۱۴۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان در شش ماهه نخست سالجاری خبر داد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از تغییرات محسوسی برخوردار نیست.

وی در ادامه با بیان این‌که سهم صادرات محصولات کشاورزی کشور از صادرات غیر نفتی برابر ۱۸ درصد است، اظهار کرد: سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از صادرات غیر نفتی استان نیز ۲۰ درصد برآورد می‌شود.

وی درخصوص عمده اقلام صادراتی بخش کشاورزی استان، افزود: سهم صادرات محصولات زیربخش باغبانی استان، حدود ۶۶ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی استان را شامل می‌شود که از جمله آن می‌توان به صادرات انگور خشک شده با بیش از ۶۰ هزارتن کشمش تولیدی از استان در سال قبل و با ارزآوری هر کیلوگرم ۳.۱ دلار اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به کیفیت بالای سیب‌های تولیدی در استان و رتبه دوم استان در تولید سیب درختی سطح کشور، افزود: صادرات محصول سیب درختی با بهره گیری از اجرای طرح بازار به ازاری بازار، در سطح کشور از رقم خوبی برخورداری بوده و به سطح ۸۸۴ هزارتن در سال قبل رسیده است. بیش از ۱۵ درصد سیب صادر شده توسط کشور از تولیدات استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سهم ۱۴ درصدی صادرات زیر بخش دام و طیور استان، گفت: زیربخش صنایع تبدیلی نیز ۱۶ درصد و زیر بخش زراعت، چهار درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی استان را شامل می‌شوند.

وی در خصوص بازارهای هدف صادراتی محصولات کشاورزی نیز اظهار کرد: بیش از ۴۵ کشور از جمله کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و امارات متحده عربی، بازارهای هدف صادرات محصولات کشاورزی استان هستند.

 فتحی از فعالیت ۱۰۰ شرکت بازرگانی در صادرات محصولات کشاورزی استان خبر داد و افزود: از این تعداد، ۷۰ شرکت در سطح استان فعالیت دارند و تعداد ۳۰ شرکت نیز خارج از استان و در استانهای یزد، خراسان، گیلان و ...  فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص اهمیت توسعه صادرات نیز بیان کرد: مواردی چون افزایش درآمدهای ارزی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، تقویت بنیه اقتصادی تشکل‌های صادراتی، دستیبابی به بازارهای جدید و کاهش هزینه‌های تولید به سبب تولید به مقیاس اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت‌های بلا استفاده، از جمله دلایل صادرات هر چه بیشتر محصولات کشاورزی در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین با بیان اینکه ازبکستان واردات برخی از میوه ‌ها را مشمول معافیت گمرکی موقت کرده است افزود: با عنایت به نامه دریافتی از دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه شمال‌غرب کشور پیرو نامه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان، طبق  فرمان اخیر رئیس‌جمهور ازبکستان، واردات برخی از انواع میوه و محصولات کشاورزی به صورت موقت از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف شده‌اند.

وی ادامه داد: طبق تصمیم اخیر رئیس جمهور ازبکستان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز مردم آن کشور و ثبات بازار داخلی، واردات برخی از انواع میوه و محصولات کشاورزی به صورت موقت و تا تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف شده‌اند.

 فتحی با بیان اینکه این محصولات شامل سیب، گلابی، به، خرمای خشک و تازه، انجیر، آناناس، آواکادو، انبه، گایاوا، منگوستین ، گارسینیا، پاپایا، مرکبات تازه و خشک و کیوی می باشد افزود: این معافیت فرصت مناسبی برای افزایش صادرات محصولات باغی ایران و استان آذربایجان شرقی به ازبکستان است و ضرورت دارد برای حضور در این بازار و دسترسی به بازاری پایدار، نظارت دقیق‌تری بر رعایت استانداردها و کیفیت محصولات صادراتی و بسته‌بندی آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در سالجاری بسیاری از محصولات باغی ازبکستان دچار سرمازدگی شده است افزود: این کشور برای تامین ثبات بازار و تعدیل قیمت ها اقدام به معافیت واردات برخی از محصولات فوق نموده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: این فرمان و معافیت می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای شرکتهای فعال در بخش صادرات میوه  برای افزایش صادرات برخی از محصولات باغی کشورمان از جمله سیب، کیوی ،خرما ، گلابی ، مرکبات و ....به ازبکستان باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید