Iranian Agriculture News Agency

نقیلی خبر داد:

بخشودگی جرایم تسهیلات پرداختی بانکها به کشاوزران خسارت دیده در آذربایجان شرقی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در اثر بلایایی مثل خشکسالی، سیل و بارندگی، سرمازدگی، باد و طوفان و تگرگ بیش از 5700 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده است.

بخشودگی جرایم تسهیلات پرداختی بانکها به کشاوزران خسارت دیده در آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، نادر نقیلی در گفتگوی ویژه خبری شبکه سهند در رابطه با اقدامات لازم برای کاهش بلایای طبیعی و جبران خسارت با بیان اینکه برای کاهش بلایای طبیعی باید مدیریت علمی مخاطرات برنامه همیشگی کشاورزی مدرن باشد گفت: برای جبران خسارت وارده، اصل اول برآورد خسارت است و دو ساز وکار برای جبران خسارت خسارت دیدگان از بلایای طبیعی تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه راه اول جبران خسارت بیمه است افزود: ابتدا اکیپ های تعیین خسارت  از محل خسارت بازدید کرده و فرم های مربوط به برآورد خسارت را تکمیل می کنند؛ سپس جلسات ستاد بیمه برای بررسی و جبران خسارت برگزار می گردد که در حال حاضر بیش از 11 هزار پرونده بررسی شده و آماده پرداخت هستند که سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان پیگیر تخصیص بودجه توسط دولت برای جبران خسارت است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با بان اینکه دومین ساز و کار برای کسانی تعریف شده است که محصولات خود را بیمه نکرده اند گفت: اکیپ های تعیین خسارت در شهرستان ها میزان خسارت مربوطه را تعیین کرده اند و کارگروه های ویژه ای در شهرستان ها وجود دارند که نظیر آنها در استان هم هست که خسارت ها از طریق استان در سامانه ثبت شده و به وزارت کشور گزارش شده اند و از هیئت دولت نیز مصوبات خوبی برای جبران خسارت های وارد گرفته شده است.

 نقیلی ضمن اعلام اینکه به 3 حالت خسارت این افراد جبران خواهد شد افزود: روش اول از طریق اعتبارات بلاعوض می باشد که در اختیار سازمان متولی و کشاورزان خسارت دیده قرار می گیرد، روش دوم از طریق تسهیلات کم بهره است که برای جبران خسارت در نظر گرفته شده است و از طریق بانک های عامل به کشاورزان پرداخت خواهد شد و روش سوم امهال وام های کشاورزان خسارت دیده ای است که امسال سررسید خواهند شد.

وی در رابطه با کاهش خسارت نیز با بیان اینکه خسارت به خودی خود به وجود نمی آید و در روال عادی گیاه یا جاندار آداپته شده یا عادت می کند ولی در صورت ناگهانی بودن تغییرات این اتفاق می افتد گفت: باید در محیط های کنترل شده مثل گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها دقت مان زیاد باشد و مدیرت تولید طوری باشد که مواردی مثل میزان سوخت، هیترها، دریچه ها و ... بررسی گردند تا در زمان نزول بلا آمادگی داشته باشند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: همکاران ما به صورت روزانه و هفتگی در برنامه های رادیو و تلویزیونی هشدارها و توصیه های لازم را اعلام می کنند ولی کشور ما کشور بلاخیزی است و از 43 حادثه شناخته شده در جهان 32 مورد در کشور ما اتفاق می افتند و هر سال با ما دست به گریبان هست و ذاتاً بخش کشاورزی بخش ریسک پذیری است.

 نقیلی در پایان گفت: متاسفانه اعتباری که سهم پرداخت غرامت بیمه است تا به امروز توسط دولت تخصیص داده نشده است اما پیگیر هستیم که انشالله در ماه آتی این مسئله حل گردد و خسارت کشاورزان جبران شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید