Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس و نماینده شهرستان بستان آباد در مجلس شورای اسلامی :

بخش کشاورزی 3 برابر حجم سرمایه گذاری خود به بخش صنعت و خدمات یاری می رساند

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس و نماینده شهرستان بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با بهره وری در تولید محصول و مصرف بهینه آب می توان فاصله افزایش روزافزون نیاز موادغذایی و کاهش مواد اولیه تولید (آب و خاک) را پر نمود.

بخش کشاورزی  3 برابر حجم سرمایه گذاری خود به بخش صنعت و خدمات  یاری می رساند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، غلامرضا نوری قزلجه در مراسم بهره برداری از طرح 57 هکتاری آبیاری بارانی به روش سنترپیوت در شهرستان بستان آباد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و پاسداشت دست اندکاران اجرای این طرح گفت: بحران آب یک بحران اساسی و جدی و مهم در کشور می باشد لذا تمام برنامه ریزی باید با توجه به این شرایط صورت گیرد زیرا بروز بحران خشکسالی در حدی است که دیگر نمی توان سخن از مقاومت در برابر کم آبی نمود بلکه زندگی با کم آبی مطرح می باشد و تغییرات اقلیمی در سطح جهان به سمتی حرکت می نماید که الگوهای قدیمی نظر بارندگی، خشکسالی و ترسالی را به هم ریخته و به تشدید هر چه بیشتر این بحران منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید در چنین شرایطی زندگی کرده و به تامین امنیت غذایی بپردازیم گفت: در خوشبینانه ترین حالت 80 درصد امنیت غذایی برای جمعیت 80 میلیونی در داخل کشور تامین می شود؛ اما در صورتی که برنامه ریزی ها و هدف گذاریهای افزایش جمعیت که از سالجاری اجرایی خواهد شد را به جمعیت قبلی بیافزاییم جای خالی تامین امنیت غذایی صد درصدی خود را نشان خواهد داد این در شرایطی است که کشور در مورد مصرف آب به مرحله بحرانی رسیده و در مورد مصرف خاک نیز 4 برابر نرم جهانی فرسایش خاک صورت می گیرد و شاید بیش از دیگر کشورها از آبهای تجدید شونده استفاده می شود و بخش عمده ای از ذخایر استراتژیک آب مصرف گردیده است در واقع مسئله ای که با آن مواجه هستیم افزایش روزافزون نیاز موادغذایی و کاهش مواد اولیه تولید (آب و خاک) می باشد و تنها با بهره وری در تولید محصول و مصرف آب می توان این فاصله را پر نمود.

نماینده شهرستان بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تولید هر کیلوگرم مواد غذایی با مصرف یک مترمکعب آب در کشور یک چهارم میانگین جهانی است و این جای امیدواری است که در صورت تلاش با همان میزان آب و همان شرایط می توان تولید را تا 4 برابر افزایش داد لذا بهره وری در حوزه کشاورزی علاوه بر مصرف خاک و مسائل به نژادی محصولات زراعی و باغی و اصلاح نژاد دام، کیفیت دام و کاهش تعداد دام و ... بحث آب را نیز در بر می گیرد.

 نوری بر مصرف درست آب تاکید نموده و اظهار داشت: با توجه به بروز بحران کم آبی در بقیه کشورها نیز نمی توان پیش بینی کرد که سویا، ذرت یا دیگر نهاده ها همواره موجود و قابل واردات باشد.

وی افزایش 30 درصدی قیمت جهانی نهاده ها را مرتبط با همه گیری کمبود تولید و بحران کم آبی در جهان دانست و روند افزایشی قیمت ها در آینده را نیز قطعی ارزیابی نمود.

وی به عقب ماندگی تاریخی بخش کشاورزی از نظر حمایتهای لازم و تخصیص اعتبارات اذعان نموده و گفت: اگر این بخش در برگیرنده 12 درصد از اقتصاد کشور باشد، تنها 4 یا 5 درصد نرخ تشکیل سرمایه را به خود اختصاص می دهد به این معنا که بخش کشاورزی حدود 3 برابر حجم سرمایه گذاری خود به بخش صنعت و خدمات  یاری می رساند با این وجود عقب ماندگی تاریخی این بخش را برای مثال می توان در اعتبارات تخصیص یافته برای آبیاری تحت فشار طبق آمار ملی مشاهده نمود که با روند فعلی حدود 50 تا 55 سال طول خواهد کشید تا سیستم آبیاری تحت فشار در کل کشور پیاده گردد.

 نوری کشاورزان این شهرستان را از نظر پیشبرد طرح های آبیاری تحت فشار پیشرو و خوشفکر دانست و گفت: تمامی اراضی های که به لحاظ اقتصادی امکان پذیر باشد به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می شود و پس از آن باید برای مصرف بهینه آب و کاربرد هر قطره ی آن برنامه ریزی صورت گیرد.

وی در ارتباط با تشکیل شرکت های سهامی زراعی و شرکت های کشت و صنعت کوچک گفت: در صورت تجمیع اراضی می توان سیستم آبیاری بارانی را در آن اجرا نمود یا برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در اثر تقسیم ارث و خروج آنها از مکانیزاسیون و استفاده اقتصادی و حفظ پایه اصلی کشاورزی مجوز تشکیل این شرکت ها صادر می شود و کشاورزان و افراد می توانند اقدام به تاسیس آن نمایند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید