Iranian Agriculture News Agency

فاز نخست شهرک گلخانه ای ملکان آبان ماه امسال به بهره برداری می‌ رسد

فرماندار ملکان از راه اندازی بخش نخست شهرک گلخانه ای این شهرستان تا آبان ماه سال‌جاری خبرداد و گفت: پیشرفت فیزیکی شهرک در حال حاضر ۵۰ درصد است و با بهره برداری از این شهرک برای ۱۷۵ نفر به طور مستقیم و برای بیش از ۶۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

 فاز نخست شهرک گلخانه ای ملکان آبان ماه امسال به بهره برداری می‌ رسد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، نقی محمدی فرماندار ملکان در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی این شهرک در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر زیرساختهای شهرک گلخانه ای ملکان از جمله شبکه انتقال و توزیع برق، گاز، آب و استخر ذخیره آب، ایستگاه پمپاژ و حصار کشی کل مجتمع به اتمام رسیده است.

وی گفت: ۳۴ هکتار از این شهرک به یک شرکت خصوصی واگذار شده است و اکنون این قسمت از شهرک در مرحله ساخت و نصب سازه گلخانه قرار دارد و بقیه نیز در حال واگذاری است.

وی به علل تاخیر در راه اندازی شهرک گلخانه ای ملکان نیز اشاره کرد و گفت: این شهرک دهه هشتاد با هدف واگذاری به فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در سه هزار قطعه آغاز شده بود که به علت عدم سرمایه گذاری اولیه متوقف شده بود.

 محمدی افزود: در حال حاضر برای بهره برداری از هر هکتار به مبلغی در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه نیاز است و در هر هکتار ۱۰ تا ۱۲ نفر به طور مستقیم جذب کار خواهند شد.

وی بر تسریع در آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از این شهرک تاکید کرد و گفت: تاخیر در هر فصل برداشت حدود سه میلیارد تومان در هر هکتار خسارت خواهد داشت.

وی نقش این شهرک را در اشتغال زایی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی مهم دانست و گفت: وجود یک شهرک گلخانه ای در این شهرستان موجب اشتغالزایی برای بسیاری از افراد جویای کار می شود.

فرماندار شهرستان ملکان صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی را یکی از اصلی ترین مزایای احداث گلخانه دانست و افزود: باتوجه به اینکه شهرستان ملکان در حاشیه دریاچه ارومیه واقع شده و خشک شدن دریاچه به نوعی تاثیرات و آثار زیانباری بر منطقه خواهد داشت از این رو با احداث این گلخانه شاهد صرفه جویی در مصرف آب و افزایش حق آبه دریاچه ارومیه خواهیم بود.

محمدی ادامه داد: این طرح یکی از طرحهای سند تدبیر وتوسعه شهرستان است که براساس ظرفیتها و توانمندیهای شهرستان بر پایه بخش کشاورزی طراحی شده و با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا می شود.

وی به ۲ رویکرد درون زا و برون زای شهرک گلخانه ای ملکان نیز اشاره کرد و گفت: بهره برداری حداکثری و بالا از ظرفیتهای شهرستان و بهره برداری ۱۰ برابری از ۴۰ تن به ۴۰۰ تن محصولات کشارزی از اهداف درون زا و همچنین انتقال فن آوری و جذب سرمایه و پیدا کردن بازار و صادرات مازاد نیز از مزیتهای برون زای این طرح است.

گفتنی است شهرک گلخانه ای ملکان با مساحت کلی ۶۱.۳ هکتار در نزدیکی روستای لکلر و در فاصله چهار کیلومتری ملکان احداث می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید