Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

تولید غده بذری سیب زمینی در منطقه شربیان سراب برای اولین باردر استان آذربایجان شرقی

استراتژی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی رعایت الگوی کشت و کشاورزی قراردادی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از تولید غده بذری سیب زمینی در منطقه شربیان شهرستان سراب برای اولین بار در سطح استان آذربایجان شرقی خبر داد.

 تولید غده بذری سیب زمینی در منطقه شربیان سراب برای اولین باردر استان آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی با حضور در روز مزرعه محصول سیب زمینی در شهرستان سراب با گرامیداشت هفته دفاع مقدس به فداکاریها و جانفشانیهای سنگرسازان بی سنگر اشاره کرد و افزود: جهادگران جهادکشاورزی با الگو قراردادن فداکاریها و ایثارگریهای سنگرسازان بدون سنگر همواره با ادامه راه آنان در حال خدمتگذاری به جامعه در حوزه کشاورزی هستند.

 فتحی به تولید و اصلاح بذر سیب زمینی در شهرستان سراب اشاره کرد گفت: این اقدام که مربوط به اصلاح ژنتیکی در بذر است، در افزایش ضریب عملکرد در واحد سطح تاثیر گذار است و موجب افزایش این شاخص مهم گشته و تولید را افزایش می دهد.

وی در ارتباط با اهمیت بخش کشاورزی گفت: طبق نظر وزیر محترم جهاد کشاورزی  کشاورزی باعث اقتدار و نشان دهنده قدرت کشور است و برای داشتن کشاورزی قدرتمند، مدیران باید با توانمندی بالا و تلاش بیشتر در عرصه های مختلف حضور پیدا کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اهمیت و برنامه ریزیها برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی بخصوص سیب زمینی گفت: امسال میزان تولید این محصول در شهرستان سراب 110 هزار تن بوده که حدود 6 هزار تن آن در خود شهرستان مصرف شده و بقیه باید طبق برنامه ریزی انجام  گرفته در الگوی کشت، روانه بازار شود.

وی به اهمیت رعایت الگوی کشت تاکید کرد و افزود: اگر الگوی کشت رعایت نشود، تنظیم بازار محصولات تولید شده با مشکل مواجه خواهد شد و از زمان شروع کشت باید برای تنظیم بازار محصولات برنامه ریزی انجام شود.

وی با بیان اینکه رعایت تناوب در کشت محصولات کشاورزی یکی از مراحل مهم در الگوی کشت است، افزود: اگر محصولی چندین سال پی در پی در یک زمین کشت شود، بازدهی و ضریب عملکرد در واحد سطح کاهش خواهد یافت.

 فتحی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی لازمه کشاورزی تجاری است، افزود: باید در زمان کشت محصولات، پیش بینی قیمت فروش آن انجام شود اما با توجه به تمرکز کشاورزان به تولید، لازم است شرکتهایی با رویکرد کشاورزی قراردادی اقدام به عقد قرارداد کنند و محصول تولید شده را چه در بازار داخلی چه خارجی یا در بخش صنایع تبدیلی به فروش برسانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اهمیت رعایت الگوی کشت و اجرای کشاورزی قراردادی گفت: این دو مهم می تواند قدرت بخش کشاورزی را افزایش داده و باعث اقتدار کشور شود، بنابراین استراتژی جهادکشاورزی استان برای برنامه ریزی و اقدام رعایت این دو اصل خواهد بود و مدیران با راهبری برنامه ها، باید کشاورزان را در این مسیر هدایت کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تولید غده بذری سیب زمینی در منطقه شربیان شهرستان سراب برای اولین بار در استان اتفاق افتاده است افزود: این امر باتوجه به نقش بذور اصلاح شده در ارتقای عملکرد محصول، اتفاق مبارکی است امیدوارم با توسعه مزارع بذری بتوانیم بذر مورد نیاز را در داخل استان تامین کنیم.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید