Iranian Agriculture News Agency

نجفی تاکید نمود:

آشنایی با صفات پیامبر برای پیشبرد فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق بر همگان لازم است

لزوم دوری از پیشفرض های ذهنی که باعث قضاوت نیک یا بد در مورد دیگران می شود

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: آشنایی با صفاتی که قرآن از پیامبر اکرم(ص) یاد می کند برای پیشبرد فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق بر همگان لازم است.

آشنایی با صفات پیامبر برای پیشبرد فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق بر همگان لازم است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان در مجتمع شهید کسایی تبریز ضمن اظهار این مطلب، افزود: پایه نظام اخلاق در قرآن ارتباط انسان با خدا ذکر شده است انسان زمانی متخلق به اخلاق خواهد بود که با خداوند ارتباط داشته باشد که تنها مسیر رابطه مابین خدا و انسان، پیامبر بزرگ اسلام می باشد.

وی آشنایی با صفاتی که قرآن از پیامبر اسلام یاد می کند را به عنوان فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق بر همگان لازم دانست و اظهار داشت: قرآن از پیامبر اکرم(ص) به عنوان خُلُقٍ عَظِیمٍ به معنای صاحب اخلاق بزرگ یا  رَحمَةٌ لِلعَالَمین نام می برد همینطور در بخشی از قرآن آمده است که خداوند به رسول اکرم(ص) می فرماید:  « انَّما بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق » تو را برای تکمیل اخلاق نزد مردم فرستادیم. باید توجه نمود که از ولایت و علم و رسالت نام برده نشده بلکه از اخلاق یاد شده است. این بدین معناست که اگر در خود انسان در زمینه های زندگی شخصی، اجتماعی و فرهنگ سازمانی اخلاق حاکم نباشد طبق آیه قرآن « بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً» از حیوان هم پست تر می باشد. آنچه که انسان را ممتاز می سازد اخلاق اوست.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  با اشاره به اینکه اکثر معارف دین بعد از بعثت پیامبر در مدینه اتفاق افتاده است، گفت: بعد از هجرت پیامبر از مکه به مدینه، تشکیل حکومت دینی در شهر مدینه اتفاق افتاده است که یهودیان و مسیحیان نیز در آن زندگی می کردند. پیامبر بعد از هجرت سه نوع معارف را در این شهر شکل داد و تقریر نمود بخشی از این معارف شامل احکام و بخش دیگر شامل حقوق و حدود و یک بخش نیز که به عنوان اصل مطرح شد شامل مبادی اخلاق و اخلاقیات می شد.

وی با اشاره به کتاب مکاتیب الرسول مرحوم آیت الله احمدی میانجی که به جمع آوری نامه ها و نوشته ها و ذکر مبادی اخلاقی از زبان پیامبر در قالب 90 اصل پرداخته است به ذکر نمونه هایی از این مبادی پرداخت و گفت: اصل خوش اخلاقی و دوری از تندخویی به عنوان یکی از اصلهای ذکر شده در فرهنگ سازمانی شامل خوش رفتاری با همکاران و ارباب رجوع نیز تسری دارد. رسول خدا(ص) خوش‌اخلاقی را موجب جلب خیر دنیا و آخرت و مانع از آتش جهنم دانسته و فرموده است: «سه چیز است که اگر در کسی نباشد، نه از من است و نه از خدای عزوجل؛ بردباری‌ای که با آن جهالت نادانان را رد کند؛ اخلاق نیکی که با آن در میان مردم زندگی کند و ورعی که وی را از گناهان الهی باز دارد.» اصل بعدی که در این کتاب ذکر شده است احترام متقابل می باشد. پیامبر همواره به حفظ حرمت همه افراد حتی دشمنانش نیز می پرداخت و تنها در برابر کفار نامهربان بود. اصل سوم به عنوان حسن معاشرت یاد شده است که پیامبر حتی حین انتقاد نیز ضمن احترام انتقاد می فرمود.

وی از اصل  پرهیز از قضاوت بیجا مابین مردم به عنوان اصل دیگری از کتاب مکاتب الرسول نام برد به این معنا که از پیشفرض های ذهنی که باعث قضاوت نیک یا بد در مورد دیگران می شود و سوء ظن در مورد آنان دوری به عمل آید.

وی در پایان بر تلاش برای پیشبرد فرهنگ سازمانی تاکید کرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید