Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا خبر داد:

کشت ۷۲۰ هزار هکتاری محصولات پاییزه در استان آذربایجان شرقی

کشاورزی قراردادی بر تنظیم بازار محصولات کشاورزی تاثیر مستقیم دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: امسال ۷۲۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت پاییزه می‌رود.

کشت ۷۲۰ هزار هکتاری محصولات پاییزه در استان آذربایجان شرقی

 اکبر فتحی در حاشیه همایش کشت پاییزه در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: از این میزان پیش بینی می‌شود 500 هزار هکتار غلات و کلزا کشت شود.

وی ادامه داد: در مورد کشت کلزا وزارت جهاد کشاورزی به تعهدات خود عمل کرده و با اعلام به موقع قیمت تضمینی که هر کیلو  ۱۵ هزار تومان است انتظار می‌رود سطوح بیشتری به کشت کلزا اختصاص یابد.

 فتحی اضافه کرد: در خصوص سایر محصولات دیگر بیشتر بر دیم و تناوب محصولات زراعی تاکید می‌شود به جای آیش بهتر است تناوب در حبوبات و محصولات علوفه‌ای کشت شود تا از زمین‌ها به صورت بهینه استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: در کشت پاییزه سیاست کشاورزی تجاری در قالب کشاورزی قراردادی و رعایت الگوی کشت دنبال و تلاش می‌شود نهاده‌های مورد نیاز برای کشت پاییزه به موقع تهیه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در ارتباط با هدف برگزاری همایش گفت: هدف از برگزاری همایش کشت پاییزه، تبیین برنامه ها و سیاست های وزارت جهادکشاورزی در کشت پاییزه برای مدیران شهرستانها و فعالین بخش کشاورزی است.

 فتحی گفت: در دولت سیزدهم سیاست وزارت جهاد کشاورزی در کشت پاییزه، تحقق کشاورزی تجاری در غالب کشاورزی قراردادی با رعایت الگوی کشت است که با تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی برای شروع کشت پاییزه محقق خواهد شد.

وی با تاکید بر تاثیر مثبت کشاورزی قراردادی بر تنظیم بازار محصولات کشاورزی گفت: مدیران شهرستان ها در شروع سالزراعی جدید با بررسی شرایط و مطابق برش شهرستانی و با تامین ملزومات کشت پاییزه کشاورزان و استفاده از ظرفیت تشکلها، اتحادیه و تعاونیها برای پشتیبانی از کشاورزان می توانند در رسیدن به این مهم گام بردارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود 720هزارهکتار از یک میلیون و200 هزارهکتار اراضی کشاورزی استان در کشت پاییزه زیر کشت خواهد رفت افزود: حدود 500 هزار هکتار برای تولید غلات و کلزا پیش بینی شده که مطابق برش تعیین شده برای شهرستانها، باید اقدامات مورد نیاز توسط مدیران شهرستان ها برنامه ریزی و عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه قیمت هر کیلو کلزا 15 هزار تومان اعلام شده، انتظار می رود سطح بیشتری از اراضی به کشت این محصول اختصاص یابد.

 فتحی با اشاره به کشت تناوبی محصولات در اراضی دیم گفت: بیشتر سطح کشاورزی استان آذربایجان شرقی به اراضی دیم اختصاص دارد و کشاورزان به جای آیش اراضی باید از کشت تناوبی با کشت انواع حبوبات و محصولات علوفه ای از اراضی کشاورزی به صورت بهینه استفاده کنند تا میزان تولید افزایش یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید