Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا تاکید کرد:

ارائه توصیه های لازم برای کشاورزان همزمان با آغاز کشت زعفران در مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند همزمان با آغاز کاشت زعفران در این شهرستان توصیه های لازم را برای کاشت پیاز سالم اعلام کرد.

ارائه توصیه های لازم برای کشاورزان همزمان با آغاز کشت زعفران در مرند

 علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه دقت کشاورزان در انتخاب پیاز سالم در زمان کشت این محصول در پیشگیری از بروز و شیوع آفات، بیماریهای زعفران و پوسیدگی نقش اساسی دارد، گفت: هشدار‌ها و آموزشهای لازم به کشاورزان زعفرانکار درخصوص کشت پیاز‌های سالم، انتخاب پیاز‌هایی که به هیچ وجه دچار له شدگی نباشند داده شده است.

وی با بیان اینکه وجود لکه‌های پوسیده و یا حفره‌های سیاه در بنه می‌تواند نشانه آلودگی به کنه و سایر عوامل خسارتزای گیاهی مانند انواع باکتریها و قارچها باشد افزود: کنه‌ها، قارچ‌ها و باکتریهای عامل پوسیدگی پیاز زعفران و نیز باعث باریکتر و کوتاه‌تر شدن برگهای بوته‌های زعفران آلوده نسبت به بوته‌های سالم و همچنین خزان زودتر از معمول بوته‌های آلوده شده و نهایتاً باعث کاهش عملکرد محصول می‌ شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند تاکید کرد: کشاورزان به این نکته مهم نیز باید توجه داشته باشند که از جا به جایی خاک همراه با پیاز پرهیز کنند، زیرا احتمال آلودگی خاک همراه پیاز نیز بسیار زیاد است.

صیادی افزود: کشاورزان با رعایت عمق کاشت مناسب پیاز (حدود ۲۰-۱۵ سانتی متر) از بکار بردن هرگونه کود و سموم شیمیایی بدون مشورت با کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیکهای گیاهپزشکی در سطح شهرستان پرهیز کرده چرا که مصرف خودسرانه این مواد علاوه بر آلودگیهای زیست محیطی می‌ تواند به علت ایجاد باقیمانده بیش از حد مجاز سموم در محصول تولیدی ضربه جبران ناپذیری به صادرات آن نیز وارد کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید