Iranian Agriculture News Agency

کارنامه قابل قبول سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در تسهیل و تسریع امورات کشاورزان

تجلیل شورای اسلامی و کشاورزان خاروانا از خدمات رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی تلاش کرده تا در تسهیل و تسریع اموراتی که نیازی به اعتبار ندارند کارنامه قابل قبولی ارائه کند.

کارنامه قابل قبول سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در تسهیل و تسریع امورات کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در دیدار اعضای شورای شهر خاروانا از شهرستان ورزقان و نماینده کشاورزان منطقه که با هدف قدردانی و تجلیل از رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بابت اقدامات جهادکشاورزی در حوزه آب و خاک بخش خاروانا در محل سازمان حضور یافته بودند با بیان اینکه با ارزش ترین لوح های دریافتی حقیر از کشاورزان زحمتکش بوده است گفت: ضمن سپاس و قدردانی  از این عزیزان و کشاورزان عزیز و زحمتکش منطقه ازخداوند باریتعالی ملتمسانه خواهانم شرمنده این بزرگواران نشویم و بتوانیم با عمل به وظایف خود در تولید محصولات کشاورزی همراه و همکار این بزرگواران باشیم .

وی ضمن اشاره به مشکلات و محدودیت های اعتباری ناشی از شرایط تحریم و همه گیری کرونا  و عذرخواهی از بابت قصورات ناخواسته در خدمتگذاری به مردم استان به ویژه مناطق محروم مانند بخش خاروانا به واسطه حاکم بودن این شرایط گفت: اگرچه آرزوی قلبی محرومیت زدایی از این مناطق به دلیل برخی بروکراسیهای زاید اداری و شرایط حاکم محقق نشده است اما سازمان جهادکشاورزی استان در حد توان تلاش نموده است تا در تسهیل و تسریع اموراتی که نیازی به اعتبار ندارند کارنامه قابل قبولی ارائه نماید که انتخاب این سازمان در جشنواره شهید رجائی به عنوان دستگاه برتر در ارائه خدمات در سه سال متوالی شاهد بر این مدعاست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن پاسداشت قدردانی مردم شریف و کشاورزان منطقه خاروانا و اذعان به رسالت و دین سازمان جهادکشاورزی استان در خدمتگذاری، گفت: اقداماتی که در آینده متصوریم  ادامه اجرای 1300 متر از کانال در یک شاخه آن که تامین اعتبار آن صورت گرفته و طی قرارداد پیمانکار آن تعیین خواهد شد و نیز اجرای یک کیلومتر و نیم در شاخه دیگر کانال است.

وی افزود: در صورتی که کار کارشناسی صورت بگیرد و امکان لوله گذاری در این منطقه وجود داشته باشد، کشاورزان زمینهای مستقر در پایاب کانال می توانند درخواست انتقال آب با لوله و آبیاری کم فشار نمایند که در این صورت منابع اعتباری آن موجود می باشد اما در صورت اجرای لاینینگ باید منتظر موافقتنامه سازمان برنامه و بودجه بود که با توجه به منابع محدود و درخواستهای فراوان در سطح استان تامین هزینه آن زمان بر خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در این راستا با اشاره به ظرفیت مجتمع مس سنگون گفت: در شورای معادن مقرر گردیده است تا یک درصد مسئولیت این مجتمع در قبال محیط زیست به بخش کشاورزی اختصاص یابد که می توان از این ظرفیت استفاده کرده و با گرفتن مصوبه از شورای معادن بخشی از اعتبار طرح مذکور را تامین کرد.

 فتحی در خصوص شهرک گلخانه ای با بیان اینکه اجرای طرح شبکه اصلی آب بر عهده سازمان آب و شبکه داخل مزرعه بر عهده جهادکشاورزی می باشد گفت: علیرغم اتمام اجرای طرح سد در ورزقان و مشخص شدن سهم آب کشاورزی از این سد، هیچگونه شبکه ای برای استفاده از این سهم موجود نمی باشد طبق مطالعات اولیه زمینهای مستقر در تراز 350 الی 400متر می توانند از این سهم بهره مند گردند که با توجه به هزینه های پمپاژ آب و هزینه برق مصرفی، هزینه جاری این طرح بسیار بالا بوده و عملاً با کشت معمولی قابل جبران نیست لذا باید از کشت گلخانه دارای عملکرد بالا سود جست.

وی اجرای طرحهای شبکه و جدول کشی داخل مزرعه را با استفاده از منابع شهرکهای کشاورزی بلامانع ارزیابی کرد و مسئله موجود در این ارتباط را کمک به سازمان آب در جهت اجرای خط انتقال آب دانست که بر مبنای اعتبارات مصوب امسال (هرچند اندک) قابل شروع خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص بحث تامین نهاده های دامی نیز گفت: عمده دامداری های این منطقه دامداری روستایی می باشند و این دامداریها نهاده های خود را به صورت کنسانتره دریافت می کنند و دریافت نهاده های خام در قالب پلاک کوبی برای دام های دارای هویت اختصاص می یابد، بنابراین باید تلاش کرد تا پلاک کوبی دامهای منطقه تسریع یابد.

وی کمک سازمان جهادکشاورزی به مصرف بهینه آب در مزارع را در قالب طرحهای آبیاری تحت فشار و کم فشار در باغات به صورت آبیاری قطره ای و در مزارع به صورت آبیاری بارانی امکان پذیر دانست و تصریح کرد: این کمکها تقاضامحور بوده و در صورت درخواست متقاضی 85 درصد هزینه اجرای طرح بصورت کمکهای بلاعوض و 15 درصد دیگر هم یا با معرفی به تسهیلات و یا با آورده شخصی تامین می گردد.

وی در خصوص توزیع تراکتور نیز گفت: دستورالعملی در این زمینه در حال آماده شدن می باشد که تقسیم تراکتورها با محوریت کارگروهی در این منطقه صورت گیرد و سهم بخش خاروانا و بخش مرکزی به صورت مجزا ارسال شود.

فتحی با اشاره به فعالیتهای زنان روستایی همپای مردان، از صندوقهای خرد زنان روستایی در شهرستان تبریز، عجب شیر و شبستر به عنوان تعاونیهای موفق یاد کرد که تجارب آنها می تواند برای دیگر شهرستانها سازنده باشد گفت: صندوقهای خرد زنان روستایی به اندازه آورده سهامداران وام بلاعوض از سازمان دریافت می کنند .

گفتنی است در پایان این دیدار با اهدای لوحی از طرف اعضای شورای اسلامی شهر خاروانا به نمایندگی از طرف کشاورزان زحمتکش خاروانا به  اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، مجری آبهای مرزی و مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از خدمات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  در بخش آب و خاک شهرستان ورزقان قدردانی شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید