Iranian Agriculture News Agency

آذربایجان شرقی در توسعه کشاورزی درمحیطهای کنترل شده مقام اول را در سطح کشور داراست

هزینه ایجاد شغل در بخش کشاورزی نسبت به بخش های صنعت و خدمات پایین است

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: هزینه ایجاد شغل در بخش کشاورزی نسبت به بخش های صنعت و خدمات پایین است .

آذربایجان شرقی در توسعه کشاورزی درمحیطهای کنترل شده مقام اول را در سطح کشور داراست

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، نادر نقیلی در برنامه زنده رادیویی چرتکه با بیان اینکه در سال 1379 به دنبال تشکیل وزارت جهادکشاورزی از ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهادسازندگی هشت وظیفه مشخص به این وزارتخانه سپرده شد  گفت: در صورت انجام، کل مشکلات بخش کشاورزی که در طول سالها به واسطه تحریم و یا محدودیت منابع موجود و اقلیم کشور و استان ایجاد شده است، مرتفع گردیده و شاهد تحول عظیمی در این بخش خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بطور کلی اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار است که غالب این اراضی به سبب ماهیت اقلیمی استان به ویژه بروز خشکسالی در سال زراعی 1400-1399 به صورت دیم به تولید محصول می پردازد گفت: تولیدات بخش کشاورزی همواره در استان و کشور یاریگر اقتصاد ملی بوده و حتی در مواقعی سیر نزولی رشد بخشهای تولیدی دیگر را جبران نموده است که در دوره تحریم نیز شاهد حمایت این بخش از رشد و توسعه اقتصاد ملی کشور بوده ایم.

وی ضمن اشاره به متغیر بودن تولیدات کشاورزی استان در سالهای مختلف ، میزان این تولیدات اعم از محصولات زراعی و باغی، دامی و شیلات را به طور کلی بین 4.5 الی 5 میلیون تن ارزیابی کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی به دلیل داشتن پتانسیل بالا به عنوان قطب کشاورزی کشور قلمداد می گردد و می توان گفت بخش کشاورزی حدود 80 درصد امنیت غذایی کشوررا تامین کرده و 20 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است و نیز در ارزآوری دوران تحریم از طریق صادرات غیر نفتی در تحولات اقتصاد ملی نقش پر رنگی را دارا می باشد. لذا باید در برنامه های ابلاغی به استانها از طریق وزارتخانه تمهیدی اندیشیده شود تا ظرفیت های بالقوه در این بخش به بالفعل تبدیل گردد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بطور متوسط سالانه بین 140-135 میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید می شود ادامه داد: این تولید هم در اشتغال و ارزآوری و هم در تامین امنیت غذایی نقش اساسی دارد حوزه کشاورزی در واقع اثرگذاری مستقیم بر تولید محصول از مزرعه تا سفره مردم دارد لذا تدابیری نیاز است تا در زنجیره تامین، مدیریت صحیحی اعمال گردد.

 نقیلی در مورد الزامات تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی و افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در سطح کلان گفت: در وهله اول الزامات این تبدیل در استان به نظام بهره برداری کشور برمی گردد در کشورهای موفق و توسعه یافته برخلاف کشور ما که خرده دهقانی است متوسط مساحت اراضی بالاست و اعمال مدیریت بر این اراضی قطعاً مدیریت علمی و متکی بر فناوریهای نوین خواهد بود در صورتی که در کشور و استان ما منابع آبی محدودیت زیادی دارد و این امر به مدیریت ریسک منجر می گردد موضوع اصلی که در این زمینه ایجاد مشکل می نماید اندازه قطعات کشاورزی است و پایین بودن این قطعات نیازمند مدیریت جامعی است که باید بر اذهان مردم تاثیر گذارد زیرا ترکیب و ادغام این اراضی امکان پذیر نیست از سوی دیگر بهره برداران این بخش عموماً حدود230 هزار بهره بردار از سواد علمی پایینی برخوردارند با این وجود همچنان بخش کشاورزی در مقایسه با دو بخش دیگر از پتانسیل بالاتری در بحث اشتغالزایی برخوردار است و به ازای یک میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی 14.9 شغل ایجاد می گردد در حالی که این رقم در بخش صنعت 5 شغل و در بخش خدمات 8 شغل می باشد.

وی در زمینه سوق بخش کشاورزی به سمت کشت گلخانه ای افزود: می توان گفت قدمهای بسیار مثبتی در این زمینه در استان برداشته شده و از برنامه ابلاغی وزارتخانه پیشی گرفته است و استان آذربایجان شرقی در توسعه کشاورزی در محیطهای کنترل شده مقام اول را در سطح کشور داراست و چندین گلخانه بسیار مدرن در استان فعالیت دارند که محصولات آنها مستقیماً به بازارهای جهانی صادر می گردد و چون استفاده این بخشها از منابع آبی کمتر است خوشبختانه پتانسیل توسعه آن در استان وجود دارد فعالیت این گلخانه ها هم اکنون علاوه بر شهرستان جلفا در شهرستان های هریس و اهر تسری یافته و در دیگر شهرستانها نیز تقاضاهای قابل توجهی وجود دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: به تاسی از سیاستهای وزارتخانه جهادکشاورزی و نیز سیاستهای خارجی و داخلی دولت در سال گذشته که اکثراً بر پایه افزایش کمی و کیفی تولیدات و محصولات کشاورزی استوار بود و بنا به محدودیتهای منابع آب و توسعه محیطهای کشت کنترل شده تلاش گردید با تمام توان در این راستا حرکت گردد در هفته اخیر نیز که مصادف با هفته دولت بود در جلسه وبیناری که با حضور استاندار ، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ، فرمانداران و مدیریت جهادکشاورزی شهرستانها و نمایندگان مجلس تشکیل شد، افتتاح و بهره برداری از 146 پروژه بزرگ و کوچک عمرانی و تولیدی و خدماتی صورت گرفت که کلنگ زنی یک واحد تولیدی زنجیره ای بزرگ تولید گوشت مرغ در شهرستان شبستر از پروژه های شاخص این جلسه بود.

وی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری 146 طرح یاد شده، اعم از اعتبارات دولتی، تسهیلاتی یا آورده بخش خصوصی در حدود 157 میلیارد تومان بوده و به اشتغال مستقیم 1412 نفر منجر خواهد گشت ادامه داد: طرح واحد تولیدی گوشت مرغ به تنهایی نیازمند 1721 میلیارد تومان سرمایه گذاری است که به اشتغال2000 نفر خواهد انجامید.

 نقیلی در ارتباط با کشت فراسرزمینی اظهار داشت: کشت فراسرزمینی یا استفاده از آب مجازی چندین سال است مورد بحث است که بدلیل قرابت جغرافیای استان با کشورهای تشکیل یافته بعد از فروپاشی شوروی مطرح می گردد. از سال گذشته عنوان کشت فراسرزمینی به کشاورزی فراسرزمینی تغییر یافته است. محدودیتهای منابع هم در مراتع و کشتزارها و هم در نزولات جوی و منابع آبی زیرزمینی و جاری در کشور ما و وجود همسایگانی که دارای اراضی وسیع یکپارچه و مراتع و منابع آبی غنی اند سرمایه گذاران ما را بر آن می دارد که از طریق ارتباطات خاص به خرید یا اجاره اراضی در این کشورهای همسایه اقدام نموده و با استفاده از منابع آن منطقه و انتقال نهاده های مورد نیاز از داخل کشور به آن به تولید محصول پرداخته و به داخل کشور منتقل نمایند. کشورهای مدنظر نیز هم حق الزحمه دریافت می نمایند و هم می توانند محصول تولیدی را خریداری نمایند.

وی از تشکیل ستاد کشاورزی فراسرزمینی در وزارت جهادکشاورزی خبر داد و افزود: این ستاد در حال  تنظیم و صدور شیوه نامه ای جامع با در نظر گرفتن رژیمهای حقوقی متفاوت این کشورهاست که به زودی ابلاغ خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه با وجود مراتع غنی در این کشورها ، می توان انتقال احشام و استفاده از مراتع کشورهای هدف جهت چرای دامها را مورد توجه قرار داد که با احداث کشتارگاه های مشترک می توان گوشت حاصله را وارد کشور کرد و یا اینکه مجدداً دام های زنده آماده کشتار را به کشور بازگرداند. این فرایند مستلزم پیش بینی شرایطی از جمله قرنطینه دام و عقد توافقات بین دو کشور یا استانهاست که می توان از کشورهای ارمنستان، آذربایجان و گرجستان به عنوان کشورهای هدف دارای شرایط مناسب کشت فراسرزمینی نام برد.

 نقیلی در ارتباط با امکان استفاده سرمایه گذاران بخش کشاورزی از ظرفیت بازار سرمایه گفت: گرچه بازار بورس به خودی خود می تواند منبعی کاربردی برای سرمایه گذاران این بخش به ویژه در موضوع تامین نهاده ها باشد اما باید در سطح کلان کشور و در سطح معاونت برنامه ریزی اقتصادی در این زمینه تصمیم گیری صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به وجود جذابیتهای سرمایه گذاری در استان، جلب سرمایه گذاری خارجی را  نیز منوط به سیاستهای کلان کشور دانست و در زمینه سرمایه گذاری داخلی مشکل تامین منابع مالی را مطرح نمود که با این وجود استان آذربایجان شرقی را در تامین اعتبارات و تسهیلات سرمایه گذاری به ویژه در بخش گلخانه پیشرو  قلمداد نمود.

وی تصریح نمود: در بخش کشاورزی متاسفانه علیرغم پیش بینی های قانونی ماده47  قانون رفع موانع تولید مبنی بر موظف نمودن کلیه بانک های کشور به اختصاص منابع خود به بخش کشاورزی به اندازه نقش آن در اقتصاد ملی شامل 15 درصد منابع بانک ها، تنها بانک تخصصی کشاورزی به اختصاص منابع خود می پردازد و دیگر بانک ها  در همکاری و عقد قرارداد مشارکت نمی نمایند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان در خاتمه با بیان اینکه در صورت موفقیت در تامین مالی سرمایه گذاریها که ظرفیتهای دیگری غیر از صندوق توسعه ملی و اعتبارات تسهیلاتی و کمکهای فنی و اعتباری پیش بینی شده در قانون بودجه مانند بنیاد برکت و بنیاد علوی آماده همکاری در این زمینه هستند افزود: در بخشهای صنایع تبدیلی، طرحهای آب وخاک، طرحهای دام و طیور در محیط های کنترل شده و مبتنی بر فناوریهای نوین هم استعداد و پتانسیل لازم در استان موجود است و هم متقاضی لازم وجود دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید