Iranian Agriculture News Agency

مطبوعات و رسانه ها به عنوان یاوران اصلی تولید درحوزه ترویج کشاورزی محسوب می شوند

رسالت اصلی جهاد کشاورزی، ترویج و آموزش کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: مطبوعات و رسانه ها به عنوان یاوران اصلی تولید درحوزه ترویج کشاورزی محسوب می شوند .

مطبوعات و رسانه ها به عنوان یاوران اصلی تولید درحوزه ترویج کشاورزی محسوب می شوند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی، در دیدار با اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر نمایندگی روزنامه‌های سراسری استان آذربایجان‌شرقی که همزمان با هفته خبرنگار انجام شد، این مناسبت را تبریک گفت و از همکاری‌ها و تلاش‌های بدون چشم‌داشت اهالی رسانه با این سازمان تشکر و قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد این سازمان متفاوت از سایر دستگاه‌ها و بخش ‌هاست ادامه داد: اگر‌چه در بحث اطلاع‌رسانی، سایر دستگاه‌ ها صرفاً تلاش می‌کنند تا مردم را در جریان امور اخبار، مطالب و موفقیت‌های خود قرار دهند. اما در این سازمان، ما سعی می‌کنیم در کنار توجه به این وظیفه ذاتی، رسالت اصلی جهاد کشاورزی را هم در حوزه ترویج انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه رسالت اصلی جهاد کشاورزی، ترویج و آموزش کشاورزی است ادامه داد: ما در سازمان به اصحاب محترم مطبوعات و رسانه ها به دیده یکی از همکاران نانوشته جهاد کشاورزی می‌نگریم و در نگاه ما رسانه ‌ها و به خصوص شما که پیش از این هم، بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی در این حوزه با جهاد کشاورزی همکاری داشتید و رسالت خود را به نحو احسن انجام داده‌اید و می‌دهید، همکاران ترویجی ما هستید.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد آن مطالبی که با رویکرد ترویجی توسط هر یک از رسانه‌ها به گوش یک کشاورز و سرمایه‌گذار می‌رسد، از طرف خود ما انعکاس داده شود، هزینه‌بردار خواهد بود و ما برای انتقال همان موضوع به کشاورزان، سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران حوزه کشاورزی، باید میلیون‌ها رقم هزینه کنیم، چه از بُعد مالی و چه از بُعد تأمین نیروی انسانی، در حالی‌که همین موارد بدون هیچ چشم‌داشتی، ارتباط و شناخت قبلی از یکدیگر سال ‌هاست که در حال انجام می‌باشد و بنده به لحاظ این تلاش‌های رسانه‌ای، این جلسه را مغتنم می‌شمارم و مراتب سپاس و قدردانی خود را اعلام می‌دارم.

 فتحی با بیان اینکه همان‌طور که شما نیز به گستردگی فعالیت‌های بخش کشاورزی اشاره‌ کردید، حوزه فعالیت‌های ما گسترده و متنوع است و در ایام کرونایی، فعالیت‌های ما در بخش کشاورزی، علناً غیر قابل تعطیل است ادامه داد: وظیفه بخش کشاورزی، تولید و تأمین غذای مورد نیاز جمعیت است و به‌ واسطه خود تولیداتی که انجام می‌دهد، موجود زنده است و به هیچ عنوان تعطیل‌بردار نیست.

وی با بیان اینکه میزان مبتلایان کارشناسان بخش کشاورزی می‌تواند به مراتب خیلی بیش‌تر از سایر دستگاه‌ها ارزیابی شود. ادامه داد: این ابتلای بیش‌تر، ناشی از سهل‌انگاری و نشان از عدم رعایت نیست و ناشی از آن است که کارشناسان ما به لحاظ گستردگی حوزه فعالیتی و شرایط کارشان، مجبورند در کنار کشاورزان، تولید کنندگان و تأمین کنندگان بخش کشاورزی در سطح دهستان‌ها، روستاها و بخش‌ها باشند و به جرئت می‌توانم بگویم که مرحوم مهندس شریفیان معاون فقید بهبود تولیدات دامی سازمان، در اثر این ارتباطات، رفت و آمدها مبتلا به کرونا شد و حق بود که شهید سلامت نام می‌گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه کم‌ترین دور‌کاری در جهاد کشاورزی است ادامه داد:  گاهی از من سؤال می‌شود که آیا هنوز هم روحیه جهادی در جهاد کشاورزی وجود دارد؟ با باور قلبی اعلام می‌کنم که روحیه جهادی هنوز هم در جهاد کشاورزی وجود دارد چون اگر وجود نداشت، کم‌ترین دور‌کاری به مفهومی که امروزه استفاده می‌کنند را نداشت.

وی با بیان اینکه گستردگی و تنوع فعالیت‌های کشاورزی فقط محدود به موارد یاد شده نیست و نقش تعاملی و هماهنگ کنندگی دارد ادامه داد: برای مثال جهاد کشاورزی باید برطرف کننده تعارض‌ های منافع بین اداره‌های منابع طبیعی با امور اراضی نیز باشد زیرا وظیفه منابع طبیعی، صیانت شدید از مراتع و جنگل‌هاست و رویکرد متفاوت با امور اراضی که وظیفه‌اش واگذاری مراتع در جهت امر تولید است، دارد. به عبارتی یکی مقاومت می‌کند که من نمی‌توانم زمینی از مراتع برای ایجاد توسعه پایدار واگذار کنم، دیگر اصرار دارد که فعالیت‌های کشاورزی باید توسعه یابد. عین همین تعارض‌ها در بخش‌های دیگر اعم از دامپزشکی و معاونت تولیدات دامی و غیره نیز وجود دارد. دامپزشکی به لحاظ رعایت موارد بهداشتی و قانون نظام جامع دامپروری یک سری قوانین و فواصلی را مطرح می‌کند که با اهداف توسعه‌ای چنین فعالیت‌هایی در روستاها و بخش کشاورزی تفاوت دارد.

فتحی با بیان اینکه رئیس سازمان جهادکشاورزی نماینده وزیر در استان ها می باشد و مأمور است تا بین این تعارضات انسجام ایجاد کند ادامه داد: برقراری تعادل بین این تفاوت‌ها و تعارض‌ها، انسجام بین این اداره‌ها، بسیار مشکل است. زیرا نظام جامع دامپروری یک سری حرایم و فواصل تعیین شده برای خود دارد، ضوابط زیست محیطی نیز یک سری قوانین و شرایطی. بنابراین برای یک‌دست کردن این قوانین و ضوابط و رهایی بهره‌برداران، سرمایه‌گذاران و کشاورزان از این بلاتکلیفی اولویت اساسی بخش کشاورزی، حل کردن این مشکلات و موارد نانوشته اجباری است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اساسی که بخش کشاورزی از آن رنج می‌برد و در جهت اصلاح ساختار این مباحث نیاز است که در آینده مورد توجه قرار گیرد، مخصوصاً در داخل استان‌ها، این است که اختیارات لازم در خصوص رفع این تعارضات بین سازمانی و برون سازمانی و حصول موفقیت در امر توسعه بخش کشاورزی به رئیس جهاد کشاورزی استان داده شود افزود: از جمله وظایف جهاد کشاورزی ایجاد امنیت غذایی براساس رسالت و وظیفه سازمانی خود، تولید غذای کافی هم به لحاظ کمّی و هم به لحاظ کیفی برای جمعیت است و برای تحقق آن باید متناسب با زیر مجموعه‌های متعدد دامی و طیور، باغی و زراعی، ظرفیت‌های آبی، دیمی و ... برنامه‌ریزی کنیم و مشخص سازیم که از هر بخش، به چه میزانی و شکلی باید استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه  برای تأمین امنیت غذایی، عمده وظیفه تعیین شده برای جهاد کشاورزی، وظیفه ترویجی است افزود: بر اساس این وظیفه ما باید به کشاورزان آموزش دهیم تا آنان موفق شوند از اراضی در اختیار خود به نفع بخش کشاورزی و افزایش عملکرد در واحد سطح استفاده کنند.

وی با بیان اینکه عمده تولیدات ما متکی بر کشت دیم است گفت: از یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۹۸ هکتار مساحت قابل کشت در استان،  ۹۰۰ هزار هکتار به صورت دیم (۸۰۰ هزار هکتار دیم مطلق، ۱۰۰ هزار هکتار آبیاری تقطیری)، ۳۰۰ هزار هکتار به صورت آبی (۱۰۰ هزار هکتار باغ و ۲۰۰ هزار هکتار آبی اعم از آب‌های زیر زمینی و سطحی) است.

فتحی با بیان اینکه نقش ترویج بسیار مهم است و همکاران ترویجی باید با ایفای نقش بیش از پیش در این حوزه، در کنار کشاورزان باشند و روش‌های بهینه زراعی، مبارزه و مقابله با آفات و امراض متعدد، توسعه و ارتقا و تحقق رویکرد افزایش عملکرد سطح و رسیدن به درآمد کافی و ... را به آنان آموزش دهند ادامه داد: یکی از وظایف دیگر جهاد کشاورزی ترویج چند قلو‌زایی طیور در جهت بهبود جمعیت دام سبک مولد با این سازمان است و آموزش‌های لازم در این زمینه نیز باید توسط بخش خصوصی فعال در حوزه کشاورزی انجام شود.

وی با بیان اینکه در کنار این مأموریت‌ها، در حوزه زیر ساختی هم فعالیت داریم ادامه داد: انجام کارهای نرم‌افزاری در حوزه ترویجی بسیار سخت است. چون ما با قشری سر و کار داریم که عمدتاً سواد کافی برای بهره‌مندی از علم روز و تکنولوژی جدید را ندارند و در مقابل بسیاری از اقدامات جدید و به‌روز مقاومت می‌کنند.

 فتحی با بیان اینکه در حوزه ترویجی و معرفی خدمات جهاد کشاورزی، وظیفه رسانه‌ها سنگین‌تر است و به حق، شما با همراهی و انعکاس بدون چشم‌داشت اخبار و مطالب این سازمان، یک قدم جلوتر از ما افتاده‌اید و بر اساس رسالت رسانه‌ای خود پیش برده‌اید افزود:  ما برای این‌که بتوانیم حوزه ترویجی خود را غنی‌تر سازیم و علوم جدید را به گوش کشاورزان برسانیم، نیازمند روزنامه‌ها و رسانه‌ها هستیم و یک مطلب به چاپ رسیده در روزنامه‌ها یک یادآوری برای کشاورزان، اعضای خانواده‌ها، روستائیان و عموم مخاطبان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم و به خصوص کشاورزان و اهالی روستا‌ها نگاه رسمی نسبت به روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب دارند  و به عنوان یک نهاد و نوشته رسمی به آن‌ها می‌نگرند گفت: یک اقدام رسانه‌ای برای نوشتن یک مطلب مستند برابر با کل فعالیت‌های مدیریتی حوزه ترویج است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ما با این همکاری‌ها به دنبال آن نیستیم که فقط موفقیت‌های خود را انعکاس دهیم، بلکه از انجمن صنفی رسانه‌ای شما می‌خواهیم تا به عنوان همکاران ترویجی، این سازمان را همراهی کنید و مسایل روز را به جامعه کشاورزی انعکاس دهید افزود: در قبال پیشنهاد شما برای عقد تفاهم‌نامه همکاری، باید اعلام کنم که من خودم، متقاضی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه با انجمن صنفی شما و انعکاس مطالب بخش کشاورزی در روزنامه‌های سراسری هستم و با باور قلبی خود برای عقد تفاهم‌نامه همکاری و انجام پیشنهادات ترویجی تولیدات، محصولات، دستاوردها و موفقیت‌های بخش کشاورزی اعلام آمادگی می‌کنم و یقین دارم که مطالب درج شده در روزنامه‌ها چندین مرتبه قابل قبول‌تر از صحبت‌های کارشناسان کشاورزی است و در مسائل ترویجی و آموزشی سازمان جهادکشاورزی در خدمت انجمن صنفی دفاتر نمایندگی روزنامه‌های سراسری هستیم.

رئیس انجمن صنفی دفاتر نمایندگی روزنامه‌های سراسری استان آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با بیان اینکه پیش از این نیز به عنوان نیروهای غیر متمرکز با پوشش اخبار سازمان جهاد کشاورزی، همراه این سازمان بوده‌ایم گفت: حوزه فعالیتی ما در حوزه سرپرستی روزنامه‌های سراسری است و  ۱۶روزنامه محلی در استان داریم که شش عنوان روزنامه از این تعداد سراسری محسوب می‌شود.

اسد فلاح با بیان اینکه ۳۳۱ عنوان روزنامه دارای مجوز چاپ روزانه در کل کشور و سطح کلیه استان‌های ایران داریم افزود: حدود ۱۱۰ عنوان روزنامه سراسری از این ۳۳۱ عنوان روزنامه سراسری، دارای دفتر مجزا و پروانه فعالیت از فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هستند که به صورت کارفرمایی اداره می‌شوند.

وی با بیان اینکه دفاتر سرپرستی روزنامه‌های سراسری با هزینه‌های خود فعالان این حوزه اداره می‌شوند ادامه داد: اخبار استانی و تفکیک سهم این موضوع بستگی به اهمیت اخبار، تعامل و همکاری مجموعه‌ها و دستگاه‌ها دارد و به سبب فعالیت سرپرستان در صفحات اصلی اغلب روزنامه‌های ملی و سراسری کشور انعکاس داده می‌شود.

فلاح با بیان اینکه در راستای ایفای نقش رسانه‌ای خود آماده همکاری با دستگاه‌ها و بخش‌های متعدد هستیم و آماده‌ایم بدون هیچ چشم‌داشتی، پیمان همکاری خود را به صورت قانونمند و منطبق با ساختار سازمانی شما ادامه دهیم گفت: ما به‌دنبال این هستیم تا این باور را در بین مسؤولان ترویج و توسعه دهیم که رسانه‌ها موظف‌اند در چهارچوب حرفه‌ای، رسالت و تکلیف رسانه‌ای خود قدم بردارند.

وی تاکید نمود: متناسب با مأموریت‌های اساسنامه‌ای و رسانه‌ای خود و مأموریت‌های سازمان جهاد کشاورزی، آماده همکاری برای عقد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین انجمن صنفی دفاتر نمایندگی روزنامه‌های سراسری استان با این سازمان و برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای در حوزه روزنامه‌های سراسری و بخش‌های متعدد حوزه کشاورزی هستیم.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید