Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

توسعه و بهره برداری240 هکتاری گلخانه ها درآذربایجان شرقی درطول 3 سال گذشته

آذربایجان شرقی، رتبه اول فرآوری و بسته بندی محصول عسل و تخم مرغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از توسعه و بهره برداری 240 هکتاری گلخانه ها در طول 3 سال گذشته در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

توسعه و بهره برداری240 هکتاری گلخانه ها درآذربایجان شرقی درطول 3 سال گذشته

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با حضور در برنامه رادیوئی گام دوم رادیو تبریز با بیان اینکه رسالت وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور است، گفت: تامین امنیت غذایی به مفهوم تامین غذای سالم و کافی برای جامعه است و راهبری و متولی این امر وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای جهاد کشاورزی استان ها می باشند.

وی با تاکید بر نقش مهم کشاورزان در تامین امنیت غذایی افزود: ایجاد زیر ساخت، تسهیل گری برای انجام امورات بخش کشاورزی توسط سازمان جهادکشاورزی، مدیریت شهرستانها ، مراکز خدماتی و ادارات تابعه سازمان جهاد کشاورزی استان ها همگام با کشاورزان در راستای تامین امنیت غذایی انجام می شود.

وی با اشاره به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در تعیین استراتژی های تامین امنیت غذایی گفت: هدایت و حمایت کشاورزان، دامداران و کلیه تولیدکنندگان بخش کشاورزی مهم ترین سیاستهای وزارت جهادکشاورزی است که به ترتیب در غالب آموزش و ترویج کشاورزی در حوزه های مختلف از جمله زراعت، باغبانی، دامپروری، شیلات، زنبورداری و ... اتفاق می افتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با ترویج و آموزش به عنوان سیاست هدایتی گفت: با توسعه علوم و فنون جدید نیاز است بخش کشاورزی به صورت علمی و با بکارگیری روشهای نوین هدایت شود و در واحد تولیدی افزایش و بهبود عملکرد به دست آید.

 وی افزود: تامین امنیت غذایی با افزایش عملکرد در واحد سطح رابطه مستقیم داشته و به این منظور کارشناسان کشاورزی تا سطح روستاها در خدمت کشاورزان هستند و دانش و فنون روز دنیا را با تلفیق تجارب کشاورزان به زمین های کشاورزی انتقال می دهند تا با افزایش عملکرد در واحد سطح و حجم ،  بخش اول استراتژیهای وزارت جهاد کشاورزی را محقق کنند.

 فتحی با بیان سیاستهای حمایتی یا پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اقداماتی همچون تامین تسهیلات، ایجاد زیرساختهای کشاورزی اعم از آبیاری تحت فشار، شبکه های آبیاری ، احداث گلخانه ها، بیمه محصولات کشاورزی و ... در غالب سیاستهای حمایتی، هر سال مطابق ابلاغیه وزارت جهادکشاورزی و سهمیه استانی به کشاورزان، دامداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی ارائه می شود تا بخش دوم استراتژیهای وزارت جهادکشاورزی تحقق یابد بنابراین با این هدایت ها و حمایت ها، رسالت وزارت جهادکشاورزی که همان تامین امنیت غذایی جامعه است، محقق می گردد.

وی در ارتباط با وضعیت کلی کشاورزی استان گفت: در حوزه آب، سه حوضه آبریز دریاچه ارومیه، رودخانه ارس و رودخانه سفید رود تامین کننده آب کشاورزی آذربایجان شرقی هستند که با توجه به بحران کمبود آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در طی سالهای اخیر، ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده و با برنامه ریزیها و اقدامات این ستاد، بدون کاهش میزان تولید محصولات در این منطقه تا 40 درصد میزان مصرف آب کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: خوشبختانه در دو حوضه آبریز دیگر مشکل اساسی وجود ندارد.

 فتحی با بیان اینکه آب در افزایش تولید تاثیر بسزایی دارد، گفت: از یک میلیون و 206 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، 800 هزار هکتار به صورت دیم ، 300 هزار هکتار به صورت اراضی زراعی آبی و 106 هزار هکتار شامل باغات آبی می باشد.

وی افزود: آبیاری در 300 هزار هکتار اراضی زراعی آبی استان به صورت آبیاری تکمیلی انجام می شود و با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و خشک استان و خشکسالی پیش آمده در سالجاری، پتانسیل بالایی برای تولید محصولات آبی نداریم.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی و چهار فصل بودن استان گفت: خوشبختانه انواع میوه های فصلی، گرمسیری و سردسیری و انواع محصولات گلخانه ای در استان تولید می شود و با توجه به وجود 2 میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، دامپروری استان در شرایط مطلوبی قرار دارد و به این ترتیب استان آذربایجان شرقی در زمینه تولید انواع محصولات دامی، محصولات باغی و برخی محصولات زراعی در کشور سرآمد است و به طور کلی در 20 قلم محصولات کشاورزی و دامی رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با ادای احترام به روح مقدس شهدای سنگرسازان بدون سنگر جهاد سازندگی تاکید کرد: جهاد سازندگی در دورانی سخت اما در مدتی کوتاه با مشارکت بی بدیل مردم اقدام به محرومیت زدایی اساسی کرد و محبوبیت زیادی بین مردم به دست آورد و امروز جهاد کشاورزی در تلاش است به تأسی از خون شهدا با همان روحیه جهادی بین همکاران، با اجرای کارهای فرهنگی  مشکلات و چالشهای موجود در حوزه کشاورزی را با مدیریت جهادی حل و فصل کند و فرهنگ جهادی را در سازمان جهاد کشاورزی نهادینه کند.

وی با بیان اینکه یکی ارکان تاثیرگذار در مدیریت جهادی، روحیه خود فرد در اجرای مسئولیت محوله می باشد، افزود: دومین رکن مهم، میزان اعتماد مردم به مجموعه مربوطه است که در نهاد مقدس جهاد سازندگی هر دو رکن وجود داشت.

 فتحی با اشاره به اینکه حدود 98 درصد جهادکشاورزی از بخشهای خصوصی تشکیل شده است، گفت: اگر اعتماد و همکاری بخشهای خصوصی که شامل بهره برداران و تولیدکنندگان است با جهاد کشاورزی وجود نداشته باشد، مسلماً در رسیدن به هدف با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: به عنوان مثال تا مادامی که کشاورز به بذر اصلاح شده اعتماد نکند و آن را کشت نکند مشخصاً پیشرفتی در افزایش تولید مشاهده نخواهیم کرد، بنابراین تولید زمانی افزایش خواهد یافت که تولید کننده و بهره بردار پا به پای جهاد کشاورزی حرکت کنند و خوشبختانه این حرکت منسجم و پایدار مردمی در خیلی جاها مثبت ارزیابی می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با بیانیه مقام معظم رهبری  و اجرای گام دوم انقلاب در استان گفت: با توجه به تاکید و اشاره مقام معظم رهبری بر اینکه آذربایجان شرقی می تواند در حوزه های مختلف سرآمد و الگوی سایر استانها باشد و از طرفی وجود کلمه تکلیف آور جهاد در عنوان سازمان جهادکشاورزی استان، این سازمان با احساس تکلیف و قوت قلب بیشتر سعی در اجرای اقدامات بدیع و نوآورانه در کشور کرده است به طوری که آذرربایجان شرقی همچنان سرآمد استانهای دیگر باشد.

 وی به تشریح این اقدامات پرداخته و افزود: احداث گلخانه ها برای صرفه جویی در مصرف آب با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی که طبق ارزیابیها، سازمان جهادکشاورزی استان جزو اولین ها می باشد بطوری که در اوایل سال 1396 کل سطح زیرکشت گلخانه ها حدود 60 هکتار بود که در حال حاضر و بعد از سه سال این سطح به 300 هکتار رسیده و میزان تولیدات، اشتغال و ارزآوری بطور چشمگیری افزایش یافته است و حدود 330 هکتار در مرحله احداث تا 80 درصد تکمیل قرار دارد و تا انتهای سالجاری به بهره برداری خواهد رسید و احداث هر هکتار گلخانه موجب ایجاد اشتغال مستقیم 9 نفر و اشتغال غیر مستقیم 11 نفر می گردد.

فتحی با تاکید به عنایت ویژه مقام معظم رهبری در بهینه کردن مصرف آب کشاورزی در منطقه رودخانه ارس گفت: با استفاده از صندوق توسعه ملی، مبالغی جهت بهینه کردن مصرف آب در منطقه اختصاص یافت که به واسطه آن 20 هزار هکتار از اراضی منطقه طی سه سال گذشته به شبکه های آبیاری فرعی و اصلی تجهیز شد.

وی در ارتباط با مکانیزاسیون و تجهیز کشاورزان به ماشین آلات جدید گفت: با طراحی خط اعتباری جدید اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده و سالیانه حدود 130 الی 140 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ کارمزد 15 درصد با وارد کردن تراکتور، کمباین، ادوات دنباله بند و ... به چرخه تولید، در راستای افزایش ضریب مکانیزاسیون و به تبع آن افزایش بهره وری صورت می گیرد.

وی وضعیت حوزه دام و طیور در استان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: اقدامات انجام شده در این حوزه در مقایسه با استان های دیگر بیشتر بوده و نتایج خوبی به دست آمده است.

 فتحی به اقدامات انجام شده دربخش صنایع تبدیلی وغذایی کشاورزی پرداخت وگفت: در آذربایجان شرقی 800 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی وجود دارد که حدود 5 میلیون تن محصولات کشاورزی را فرآوری، بسته بندی و نگهداری می کنند وتوسعه این بخش منجر به حفظ ونگهداری محصولات کشاورزی شده واز کمبود آن جلوگیری می کند.

 وی افزود: رتبه اول فرآوری و بسته بندی محصول عسل و تخم مرغ به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد به طوری که از 8 واحد کارخانه فرآوری تخم مرغ( جدا کردن زرده تخم مرغ و بسته بندی آن) در کشور، سه واحد در آذربایجان شرقی مستقر هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: برخی واحدهای صنایع تبدیلی محصولاتی غیر از محصولات تولید شده در استان را فرآوری و بسته بندی می کنند و این در ارزش افزوده تولید شده برای استان تاثیرگذار است.

 وی همچنین به صنایع تبدیلی شیر و محصولات لبنی در استان اشاره کرد و گفت: برای تولید یک میلیون تن محصولات لبنی صنایع تبدیلی متناسب وجود دارد و این از میزان مصرف استان فراتر است و پنیر لیقوان یکی از سرآمدترین برندهای تولید محصولات لبنی در کشور و نام شناخته شده در کشورهای دیگر است.

 فتحی در ارتباط با تولید و فرآوری محصول انگور در استان گفت: علیرغم اینکه آذربایجان شرقی در تولید انگور در کشور در رتبه 4 یا 5 کشور قرار دارد، در صنایع فرآوری این محصول عنوان نخست کشور را به خود اختصاص داده است و در صادرات محصولات تولید شده به کشور های دیگر  همواره پیشرو می باشد.

 وی افزود: توسعه صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی در اشتغال جامعه نقش ویژه ای دارد و حتی اگر محصولی در استان تولید نشود، با واردات مواد اولیه می توان صنایع فرآوری، بسته بندی و نگهداری ایجاد کرده و اشتغال را گسترش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به فلسفه وجودی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی اشاره کرد و گفت: از سالهای خیلی دور انسانها همه محصولات تولید شده را یکجا مصرف نمی کردند و مقداری را به روشهای مختلف نگهداری می کردند در روستاها از قدیم شیر را به ماست، کره، پنیر و دوغ و محصولات دیگر تبدیل می کردند و در زمانهای مختلف آن را مصرف می کردند. درحال حاضر با توجه به عدم کشت برخی محصولات و یا کمبود برخی منابع در طول سال، برای تنظیم بازار و جلوگیری از فاسد شدن محصولات، صنایع تبدیلی و تکمیلی اهمیت دارد.

 فتحی به حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان تاکید کرد و گفت: همواره جهاد کشاورزی شانه به شانه در کنار کشاورز حضور دارد و به عنوان مثال در زمان خشکسالی، در زمان نبود علوفه و سایر نهاده های دامی، در زمانی که محصول تولید شده به فروش نمی رود، در زمان پرداخت اقساط تسهیلات و ... جهاد کشاورزی با تامین نهاده های دامی، خرید تضمینی، استمهال وام کشاورزی و ... در کنار کشاورزان بوده و از آنها حمایت می کند.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید