Iranian Agriculture News Agency

منیری خبر داد:

صعود موفقیت آمیز گروه کوهنوردی سازمان به قله 3302 متری بزقوش شهرستان سراب

مدیر امور رفاه و پشتیبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از صعود موفقیت آمیز گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قله 3302 متری بزقوش شهرستان سراب به مناسبت گرامیداشت دهه ولایت و عیدسعید غدیرخم خبر داد.

 صعود موفقیت آمیز گروه کوهنوردی سازمان به قله 3302 متری بزقوش شهرستان سراب

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر منیری  مدیر امور رفاه و پشتیبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  با اعلام این خبر گفت: به مناسبت گرامیداشت دهه ولایت، گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به قله 3302 متری بزقوش شهرستان سراب  صعود کرد.

   وی با بیان اینکه به علت رعایت پروتکلهای بهداشتی، این صعود با همراهی 13 نفر از کوهنوردان سازمان به سرپرستی آقای محمدباقر امیرسلیمانی از همکاران بازنشسته سازمان و از پیشکسوتان کوهنوردی استان انجام شد، افزود: تیم کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی استان را در این صعود آقایان خلیل بهمنی فر، سیدمحمود موسوی، اسماعیل کوهی، حسین فاتحی، احمد محسنی، جعفر طراح تبریزی، شهاب طراح تبریزی، جلال علی نژاد، رسول خورشیدی، اصغر شفیق، اکبر زرشناس  و یوسف اسکندر جعفرزاده تشکیل داده بود.

   گفتنی است کوه بزقوش که با نام کوه بزکش نیز شناخته می‌شود، به‌صورت شرقی ـ غربی، در جنوب شهرستان سراب و شمال شهرستان میانه ، در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و میان رودهای آجی چای و شهرچای واقع شده است. این ارتفاعات شامل کوه‌هایی با شیب ملایم می‌شود که سنگهای آنها از غبارهای آتشفشانی مربوط به کوه‌های سبلان و سهند حاصل شده‌اند. حاوی معادن کشف نشده‌ای از مس است و وجود دانه ‌های پیریت در این سنگها اهالی را به یاد طلا می اندازد. دو قله با نامهای آغ داغ و قیسیر به ارتفاع ‌های ۳۳۰2 متر و ۳۱۰۰ متر از مرتفع‌ترین نقاط بزقوش هستند. پوشش آلاله ولاله های رنگارنگ و همچنین گیاهانی چون گل گاوزبان، مرزه کوهی،کاکوتی، شیرین بیان و بلاغ اوستی با خواص دارویی روح هر گردشگر تازه واردی نوازش می دهد. چشمه آبگرم اسبفروشان در نزدیک روستایی به همین نام در جنوب غربی سراب و دامنه رشته کوه های بزقوش قرار گرفته که درجه حرارت این آبگرم بین ۳۵ تا ۷۵ درجه سانتیگراد درنوسان است. آبگرم اسبفروشان دارای خواص درمانی زیادی ازجمله پادرد، کمردرد بوده و به همین منظور جهت استفاده از آب آن استخری بنا شده است. در این منطقه بکر کوهستانی مکان هایی برای اسکان و برپایی چادر وجود دارد که محل مناسبی برای آرامش مسافران و گردشگران خسته از زندگی شهری است. ابتدای مسیر صعود در روستای اسب ‌فروشان قرار دارد که در فاصله ۱۳ کیلومتری جنوب غربی سراب واقع شده است. بهترین زمان برای صعود، ماه‌های خرداد و تیر تا اواسط مرداد است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید