Iranian Agriculture News Agency

استمرارتولید بخش کشاورزی در حادترین شرایط کرونایی

حدود 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع مناطق مرزی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بخش کشاورزی در حادترین شرایط کرونایی نیز به تولید می پردازد.

حدود 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع مناطق مرزی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی با حضور در ویژه برنامه پایان قرن خوانشی بر فعالیت های وزارت جهادکشاورزی در آخرین هفته دولت قرن۱۴ که به بررسی عملکرد سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در  کشاورز پلاس پرداخته با اشاره به بومی سازی پروتکل های بهداشتی گفت: از آنجاییکه بخش کشاورزی غذای مورد نیاز جامعه را تامین می نماید و از طرفی زیرمجموعه های مختلف آن مانند مرغداری ها، دامداری ها، گلخانه ها و یا مزارع و باغات خود با موجودات زنده ای سروکار دارند که باید مورد مراقبت افراد قرار گیرند، در حادترین شرایط کرونایی نیز امکان تعطیلی این بخش وجود ندارد. اما برای محافظت از جان مردم و بالاخص کشاورزان بومی سازی پروتکل های بهداشتی جهت استفاده از نهاده ها، ماشین آلات و بذر و... در صدر برنامه های سازمان جهادکشاورزی استان قرار گرفته است که در همین راستا تلاش های فعالان بخش کشاورزی را که در این شرایط سخت با رعایت این پروتکلهای بهداشتی به تولید می پردازند، شایسته تقدیر می باشد.

وی ابراز داشت: دولت های یازدهم و دوازدهم در بخش کشاورزی چه در بعد ایجاد زیرساختهای بخش کشاورزی و چه اقداماتی که مختص به استان آذربایجان شرقی که شامل احیای دریاچه ارومیه بود و بخش کشاورزی از این بعد بسیار تاثیر می پذیرفت، اقداماتی بسیار خوبی انجام داد و سازمان جهادکشاورزی استان و همکاران سازمانی و خود کشاورزان در کمک به اجرای این سیاستها پیش قدم بودند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه حاصل این نوع نگرش واقدامات موثر در حوزه زیرساختی در دستور کار قرارگرفتن شبکه های آبیاری و زهکشی رودخانه های مرزی ارس از سال 93 به بعد بوده است ادامه داد: در این مدت حدود 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع منطقه مجهز به سیستم های نوین آبیاری شد و انجام شبکه های 1و 2 آبیاری توسط وزارت نیرو و شبکه های 3و4 داخل مزرعه توسط همکاران جهادکشاورزی صورت گرفت.

وی ضمن قابل قبول دانستن این رقم افزود: میزان کل شبکه های آبیاری از بدو شکل گیری وزارت فلاحت تا سال93 در حدود 43 هزار هکتار بوده است و از این تاریخ به بعد اجرای 20 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین تنها در منطقه ارس اتفاق افتاده است.

وی با بیان فراهم شدن امکان سرمایه گذاری در حوزه دریاچه ارومیه در زمینه پرورش آرتمیا گفت: استان آذربایجان شرقی با توجه به داشتن رودخانه دائمی ارس و سد خداآفرین که بزرگترین سد در منطقه شمالغرب کشور می باشد و با احداث 300 حلقه چاه، در زمینه شیلات نیز دارای ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی همواره با چالشهایی مواجه است، اظهار داشت: این بخش کاملاً تحت تاثیر شرایط جوی بوده و امکان بروز هر نوع حادثه ای از جمله سیل و زلزله و خشکسالی و آفات و بیماری ها آنرا متاثر می سازد .

وی از 41 عنوان بلایای موجود بروز 38 مورد را در استان آذربایجان شرقی امکان پذیر دانسته و گفت : مدیریت این شرایط همواره چالش بسیار بزرگی را برای بخش کشاورزی به همراه دارد و به غیر از مرغداری ها و گاوداری های صنعتی و گلخانه ها که فعالیت های آنها در شرایط کنترل شده می باشد بقیه فعالیت های بخش کشاورزی در فضای بیرون صورت می گیرد که این چالش بزرگی است که باید بر آن فائق آمد وپیش بینی های لازم را در این زمینه به عمل آورد که طبیعتاً استفاده از دانش جدید و استفاده از ارقام مقاوم به شرایط ذکر شده که در مراکز تحقیقاتی مورد آزمون و تایید قرار گرفته اند می تواند کارساز باشد و برای کاهش ریسک فعالیت های کشاورزی با این طیف عظیم بلایا، بیمه کشاورزی کارگشا خواهد بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید