Iranian Agriculture News Agency

نجفی گفت:

حجاب و عفاف از سه دیدگاه دینی ، هویتی و سیاسی اهمیت دارد

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت:حجاب و عفاف از سه دیدگاه دینی ، هویتی و سیاسی اهمیت دارد.

حجاب و عفاف از سه دیدگاه دینی ، هویتی و سیاسی اهمیت دارد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی  در همایش حجاب و عفاف که در محل سالن اجتماعات مجتمع شهید کسایی برگزار شد، به قدمت و تاریخچه حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: اگر به آیات قرآنی رجوع شود، حجاب و عفاف از زمان خلقت بشر وجود دارد و در آیات قرانی در سوره های بقره و نساء به نوع پوشش حضرت آدم و حوا اشاره شده است.

وی افزود: در طول تاریخ و در گذر از دوران سنتی به مدرن نوع پوشش با توجه به تغییر فرهنگ ها تغییریافته است، اما حجاب و عفاف چه از دید تمدن و چه از دید شریعت اهمیت خود را از دست نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی با بیان اینکه پدیده حجاب و پوشش از سه منظر دینی، هویتی و سیاسی قابل بررسی است گفت: حجاب از یک سو دستور اکید و صریح دین مبین اسلام است و از سوی دیگر نماد فرهنگ و هویت ایرانی می‌‌باشد و به همین خاطر است که همواره ظرفیت سیاسی شدن را داشته است.

وی افزود: بُعد دینی دارای سه شاخصه مهم تعبُد به مفهوم بندگی خالصانه و اطاعت بی‌شائبه انسان نسبت به خداوند است و در آیات قرآن به حجاب و عفاف به طور واضح تاکید شده است، شاخصه دوم مدنی بودن حجاب و عفاف از دیدگاه دینی است چرا که انسانها در جامعه زندگی می کنند و جامعه دارای قوانین و مقررات است و برای حفظ ارزش ها و دوری از ناهنجاریهای اجتماعی باید مهم تلقی شود و شاخصه سوم دیدگاه دینی در حجاب و عفاف، اعتقاد زنان و مردان به حجاب و عفاف است که این اعتقاد بعد از شناخت و انتخاب انسان حاصل می شود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با دیدگاه هویتی حجاب و عفاف گفت: در تاریخ کشور جمهوری اسلامی ایران از سال های خیلی دور به حجاب و عفاف و نوع پوشش مناسب تاکید شده اما در سالهای اخیر تنوع نوع پوشش افزایش یافته و باعث از بین رفتن هویت مردان و زنان ایرانی گشته است.

 وی افزود: نوع پوشش در هر کشوری نشان دهنده نماد و هویت مردم آن کشور است که متاسفانه در ایران با تنوع زیادی مواجه شده است.

وی دلایل از بین رفتن هویت در بین مردم جامعه را تهاجم فرهنگی و تلاش استعمار برای نابودی حجاب و عفاف، عدم درک صحیح مفهوم آزادی و اشتباه گرفتن آن با بی بندوباری، عدم استقلال فکری، عقده و کمبود درونی و محدودیت دانستن حجاب دانست.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی به سخنان شهید مطهری در ارتباط با حجاب اشاره کرد و گفت: شهید مطهری 4 شاخص در فلسفه حجاب مطرح کرده است که اگر انسان به دنبال آرامش معنوی باشد، به استحکام پیوند خانوادگی بیندیشد، برای استواری و پایداری اجتماع تلاش کند و به زن ارزش نهد، باید حجاب و عفاف را رعایت کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید