Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

اتمام پروژه های نیمه تمام آب و خاک در شهرستان های ملکان، بناب، هریس و سراب

در اثر مدیریت صحیح، مشکلات بوجود آمده در محصول پیاز و سیب سایر استانها در آذربایجان شرقی رخ نداد.

اتمام پروژه های نیمه تمام آب و خاک در شهرستان های ملکان، بناب، هریس و سراب

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: جهت به اتمام رساندن پروژه های نیمه کاره آب و خاک و به ویژه در حوزه آبیاری تحت فشار و بهره برداری از پروژه های در دست اجرا اقدامات خوبی در شهرستان های ملکان، بناب، هریس و سراب انجام شده و پروژه هایی که در مساحت 1000 هکتار سالها نیمه تمام مانده بود با همکاری خود روستائیان به بهره برداری رسید.

 اکبر فتحی در جلسه شورای هماهنگی مدیران و ادارات تابعه سازمان ضمن تجلیل از بخش هایی که در سطح کشوری کسب عنوان نموده اند، گفت: علیرغم حاکم بودن شرایط کرونایی و تاثیر تحریم های ظالمانه بر کاهش عملکرد سازمان در سال 1399، در زیربخش های مختلف، حاصل تلاشهای تشکل ها، ادارات تابعه، معاونتها و مدیریت ها و مدیریت شهرستان ها همگی نشان از دستیابی به اهداف بالاتر از  هدفگذاری اولیه دارد.

وی اظهار داشت: قبل از نامگذاری سال 1400 تحت عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها کارگروه رفع موانع تولید در سازمان با حضور کلیه ابواب جمیع وزارت جهادکشاورزی در استان تحت عناوین مختلفی مانند ساماندهی واحدهای غیرمجاز مرغداری، دامداری و گلخانه ها برای بحث در مورد موانع موجود در این بخش ها تشکیل شده بود.

وی کارگروه رفع تداخل پلاکات ثبتی در سازمان را که هر دو هفته با حضور همکاران امور اراضی، منابع طبیعی، اقتصاد و دارایی و اداره کل ثبت تشکیل می شود را نیز در راستای رفع موانع تولید ارزیابی کرد و افزود: با در نظر گرفتن مشکلات شدیدی که در سال گذشته در مورد محصول پیاز در سایر مناطق کشور به وجود آمد، با تمهیدات به عمل آمده و ورود به بحث تنظیم بازار  خوشبختانه با ورود تشکل ها به این موضوع تحت هدایت سازمان تعاون روستایی و پشتیبانی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی و رایزنی با تجار عراقی مشکلی در استان پیش نیامد چنانکه با دستور وزارت متبوع  از تجربیات استان در بازار جیرفت نیز استفاده به عمل آمد. این مسئله در مورد محصول سیب استان نیز صادق است که با وجود تولید تقریباً برابر استان با استان آذربایجان غربی شاهد مشکلات رخ داده در استان نبودیم و این حاصل تلاش های بی وقفه همکاران و شایسته قدردانی است.

 فتحی با اشاره به فرا رسیدن فصل برداشت آلبالو ، بر ورود جهادکشاورزی استان به موضوع تنظیم بازار این محصول تاکید نموده و گفت: جهت جلوگیری از کاهش قیمت خرید آلبالو از باغداران و تنظیم بازار آن می بایستی به خرید این محصول  با هماهنگی و سیاستگذاری سازمان جهادکشاورزی اقدام شود.

وی در ارتباط با حوزه آب و خاک عنوان کرد: در طی سال گذشته تلاشهای فراونی در جهت به اتمام رساندن پروژه های نیمه کاره آب و خاک و به ویژه در حوزه آبیاری تحت فشار و بهره برداری از پروژه های در دست اجرا صورت گرفت و هم کمیته آب و خاک و هم مدیریت آب و خاک قبول مسئولیت کرده و انرژی فراوانی صرف این امر نمودند که در شهرستان های ملکان، بناب، هریس و سراب به اقدامات خوبی منجر شد و پروژه هایی که در مساحت 1000 هکتار سالها نیمه تمام مانده بود با همکاری خود روستائیان آغاز به کار کرد.

وی بر ادامه این روند تاکید نموده و گفت: باید تلاش شود تا تمام پروژه های نیمه تمام آب و خاک مربوط به اخذ مصوبه از کمیته آب و خاک به بهره برداری برسد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: رفع موانع تولید مربوط به زیرمجموعه های جهادکشاورزی باید با همراهی تمامی این بخش ها از جمله امور عشایر و یا نظام مهندسی کشاورزی صورت گیرد و در بخش موانع بین بخشی مربوط به خارج از وزارت جهادکشاورزی به عنوان مثال اختلافاتی که با سایر ادارات برون سازمان یا هر تشکیلات دیگر پیش می آید، در کارگروه تسهیل استانداری و یا در استفاده از ظرفیت ماده 11 قانون هوای پاک محیط زیست قابل حل می باشد.

وی همچنین وجود کارگروه مشترک شکل گرفته بین سازمان جهادکشاورزی استان و شرکت آب منطقه ای را نیز در جهت هماهنگی و حل موانع مربوط به حوزه آب دانست.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نقش همکاران جهادکشاورزی استان در برگزاری پرشور انتخابات را بی بدیل ارزیابی کرد و گفت: این وظیفه اجتماعی انجام شد و اکنون باید در جهت خدمت به خلق و بهره برداران بخش کشاورزی قدم برداشته شود و به رسالت سازمانی پرداخته شود.

 فتحی ضمن اشاره به فرا رسیدن فصل برداشت محصول و وقوع خشکسالی جدی در کشور و نگرانی های موجود در مورد تامین بذر از آنجاییکه می تواند تولید سال آتی را کاملا تحت الشعاع قرار دهد، پیش بینی لازم در این زمینه را ضروری دانست و با توجه به فرا رسیدن زمان برگزاری کمیته های برنامه ریزی شهرستانها بر پیگیری اعتبارات مربوط به فصل کشاورزی و منابع آب کشاورزی و آموزش تاکید نمود تا پروژه های تعریف شده از کمیته برنامه ریزی شهرستان ها مصوبه لازم را دریافت نماید.

 وی در مورد اعتبارات ملی نیز بر تعریف فرآیندی جهت در جریان قرارگرفتن معاونت برنامه ریزی تاکید کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید