Iranian Agriculture News Agency

تخصیص۳۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح های عشایری آذربایجان شرقی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه ارتقای سطح خدمات رسانی به عشایر گفت: ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عشایری استان تخصیص یافته است.

تخصیص۳۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح های عشایری آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سیدمحمد حسن آل هاشم در جلسه شورای عشایری شهرستان بناب که با محوریت شناسایی و بررسی مسائل و مشکلات عشایر این منطقه با حضور نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ییلاقات سهند برگزار شده بود افزود: با اعتبار تخصیص یافته ۸۴ طرح عمرانی در مناطق ییلاقی و قشلاقی با هدف ایجاد امکانات رفاهی برای عشایر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: آب رسانی به روستاهای قشلاقی، مرمت راه‌های ییلاق، نزدیک رسانی آب به ییلاق‌ها، احداث آبشخور در مناطق ییلاق و احداث پل بر روی رودخانه‌ها در استان اجرا می‌شود. 

 آل هاشم اضافه کرد: آب رسانی به ۱۷ روستای ارسباران به طول ۸۵ کیلومتر  با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان مهم ترین اقدام در آب رسانی به مناطق قشلاقی عشایر در سال گذشته بوده است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: از اعتبارات عمرانی امسال 5.8 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی در ییلاق‌های سهند تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: عشایر آذربایجان شرقی سالانه بیش از ۱۱۰ هزار تن گوشت قرمز و ۳۲ هزار تن شیر، ۱۶ هزار تن پشم و ۹ هزار متر مربع ورنی تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه جمعیت عشایر آذربایجان شرقی در فصل ییلاق ۱۳ هزار و ۲۹۷ خانوار و در فصل قشلاق ۸ هزار و ۹۷ خانوار هستند  افزود: جمعیت ۲ درصدی عشایر استان آذربایجان شرقی ۲۰ درصد گوشت، شیر و فرآوده‌های دامی استان را تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای ایجاد درمانگاه‌های سیار در منطقه ییلاق سهند از سال آینده خبر داد و افزود: بیش از ۱۶۴۲ خانوار عشایر بنابی با بیش از ۳۰ هزار دام سبک از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه در مراتع سهند مستقر می‌شوند.

نماینده شهرستان بناب  نیز رسیدگی به مشکلات عشایر را از مسئولین خواستار شد و گفت: از تولیدات دامی عشایر ۱۱۶۰۰۰ تن گوشت و ۳۲هزار لیتر شیر، حاصل تلاشهای عشایر استان آذربایجان شرقی می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ رضا باقری بنابی ادامه داد: عشایر حدود دو درصد از جمعیت استان را تشکیل داده‌اند ولی حدود بیست درصد محصولات دامی استان را تامین می‌کنند که این حاصل تلاش و جانفشانی عشایر سلحشور استان است و جوانان در راستای اشتغالزایی، می‌بایستی در بحث تولیدات دامی ورود کنند.

وی ادامه گفت: عدم وجود دکل‌های مخابراتی و نبود راه‌ عشایر عزیز را با مشکلات فراوانی مواجه کرده‌ است، پیگیری خواهیم کرد که هرچه سریعتر این مشکلات حل شود.

نماینده شهرستان بناب نبود درمانگاه‌های سیار در منطقه ییلاق سهند را یکی دیگر از مشکلات عشایر بنابی دانست و گفت: نبود درمانگاه‌های سیار در مناطق ییلاقی، عشایر عزیز را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است بطوریکه برای درمان یک سرماخوردگی ساده باید هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوند و به شهرهای مراغه و یا بناب مراجعه نمایند؛ باید با تخصیص درمانگاه‌های سیار این مشکل در اسرع وقت حل شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید